Els tàndems del TNC que ve
BarcelonaEl lema de la temporada 2015-16 del Teatre Nacional serà “Som públics”. Una afirmació que vol remarcar tant la diversitat de públic que pretén atreure el director, Xavier Albertí, com les funcions que ha de complir un teatre públic, una de les quals és donar feina al sector. Per això va assenyalar que es contractaran 150 actors i actrius per representar els 16 espectacles programats, i 100 persones més per als equips creatius. Una festa popular el 3 de setembre donarà el tret de sortida a la temporada, que dedicarà un epicentre a rellegir el teatre d’Àngel Guimerà. Aquests seran alguns dels tàndems més destacats.
Shakespeare i Cole Porter
Molt soroll per no res amb música de Cole Porter. Els ideòlegs del curiós matrimoni seran un altre matrimoni teatral: Àngel Llàcer i Manu Guix. Amb una adaptació signada per Marc Artigau i el mateix Llàcer, i amb vint intèrprets a escena -entre músics i actors, de Lloll Bertran a David Verdaguer-, “l’obra més catalana de Shakespeare” inaugurarà primer el festival Temporada Alta i després la Sala Gran, el 15 d’octubre.
Carles Santos i el seu piano
El geni músico-teatral més gamberro de l’escena catalana, als 75 anys, oferirà el que podria ser el seu últim espectacle, que per ara es titula Patetisme il·lustrat (10 maneres diferents de començar un espectacle). I començarà l’obra fent miques el seu piano, per reflexionar després sobre l’herència musical que deixa.
García Lorca i Àlex Rigola
Després d’un tòtem com Incerta glòria, Rigola tindrà entre mans el repte de muntar un clàssic de la literatura espanyola: El público,de García Lorca, una obra icònica per al teatre català des que la va escenificar Lluís Pasqual amb Fabià Puigserver i Frederic Amat el 1986. “Un text poètic d’alt voltatge que reflexiona sobre el concepte de teatre, de públic i de teatre públic”, diu Albertí.
‘Maria Rosa’ i Carlota Subirós
El TNC vol “enfocar nova llum” a la figura d’Àngel Guimerà i abordar per fi com la seva pulsió homoeròtica reprimida va afectar “les criatures sorgides de la seva ploma” i, de retruc, va produir un esclat de noves formes teatrals. Carlota Subirós serà l’encarregada de portar Maria Rosa a una dimensió jove i contemporània buscant actors de l’edat dels personatges: part del repartiment sorgirà d’un càsting de postgraduats. A més, Guimerà centrarà les activitats i edicions de la temporada 2015-16.
Schnitzler i Xavier Albertí
El director del TNC s’encarregarà de la producció de més envergadura: amb més de tres hores de durada i una quinzena d’actors (els ja fitxats van de Lluís Homar a Joel Joan, de Manel Barceló a Rubèn de Eguia), El professor Bernhardi,d’Arthur Schnitzler, acostarà al públic reflexions sobre política i religió a través de la mort d’una dona que ha avortat. En el fons, l’obra mostra que “elements primaris com l’orgull poden fer canviar conviccions ideològiques”, diu el director.
‘Don Joan’ i David Selvas
La Sala Petita acollirà un Molière de la productora La Brutal, amb David Selvas de director, Manrique d’actor i els seus còmplices habituals. L’adaptació del mite donjoanesc partirà de la hipòtesi que s’està tendint a “la banalització excessiva de la sexualitat”, explica Albertí. Don Joan serà una de les obres que, en coproducció amb altres companyies, sortirà de gira. Una altra adaptació d’un clàssic, Txékhov, serà Qui bones obres farà, versió particular de La gavina a càrrec de Pep Tosar.
Pau Miró i Emma Vilarasau
La collita de joves autors catalans serà escassa i es concentrarà en la figura de Pau Miró. El dramaturg i director estrenarà a la Sala Gran Victòria, un text situat en una barberia als anys 50, en plena Vaga de Tramvies, en la qual una dona vídua (Emma Vilarasau) rellogarà un espai a un professor republicà estraperlista, cosa que l’obligarà a “decidir entre les ideologies permeses i les prohibides”, apunta Albertí. D’autors catalans també es veuran Només són dones, de Carmen Domingo dirigida per Carme Portaceli; la dramatúrgia de Carles Fernández sobre Nàdia Ghulam; l’obra del projecte social Tu no surts a la foto,d’Enric Nolla, i Niu, de Marc Garcia Coté, triada de la bústia de textos.
Joan Baixas i Cildo Meireles
El Nacional acollirà obres de format singular, com el recorregut per les entranyes del teatre de Societat Doctor Alonso. Però la més especial serà Daurrodó, una peça de teatre d’objectes de Joan Baixas que parteix del món plàstic de l’artista brasiler Cildo Meireles. “S’han enamorat”, deia Albertí.