FORMACIÓ DE NOUS TALENTS

El Taller de Músics creix

El Taller de Músics del Raval de Barcelona, centre de referència en la formació d'intèrprets de músiques populars, traslladarà el curs que ve els seus estudis de grau superior a Can Fabra.

Les golfes de Can Fabra Aquest és l'aspecte actual de la tercera planta del centre cultural de Sant Andreu,  que a partir del curs que bé acollirà l'escola superior d'estudis musicals del Taller de Músics,  deu dies després de l'inici de les obres.
Marta Salicrú
02/03/2011
3 min

Barcelona.Al Taller de Músics, l'escola del carrer Requesens, al barri del Raval de Barcelona, fa temps que li ha quedat petita. En tres dècades -el 2009 va celebrar el trentè aniversari- aquesta escola superior d'estudis musicals especialitzada en les músiques populars ha esdevingut el centre de referència en la formació de músics de jazz, flamenc i música moderna, i una peça clau en la formació de talents de l'escena musical catalana que té entre els seus antics alumnes Sílvia Pérez Cruz, Pau Riba, Sergio Dalma, Marc Parrot, Manu Guix, membres de Pastora i Lax'n'Busto i el guitarrista flamenc Juan Ramon Caro, entre d'altres.

Fa dos anys que imparteix estudis de grau superior -equivalents als universitaris- en unes instal·lacions insuficients. Però la tercera promoció de graduats en jazz i música moderna i en flamenc pel Taller de Músics començaran els seus estudis el curs que ve en unes noves instal·lacions a les golfes del Centre Cultural Can Fabra del barri de Sant Andreu de Barcelona, que l'ajuntament de la ciutat ha cedit al Taller. Les obres per habilitar l'espai de 1.300 metres quadrats van començar fa deu dies, i ahir es van presentar en un acte que va reunir alumnes, músics (entre ells exalumnes i professors del centre) i personalitats del món de la política.

Tres dècades de música

El Taller de Músics va començar la seva activitat el 1979 en el que fins aleshores havia estat una distribuïdora de llibres del Raval. Un any després va celebrar la primera edició del seu prestigiós Seminari Internacional de Jazz anual, amb la participació de Tete Montoliu, que el 1988 enregistraria amb l'orquestra del Taller l'únic disc que faria mai amb una big band . El 1989 va celebrar el Seminari Internacional de Flamenc Carmen Amaya, on es va gestar el disc Nueva York Granada (1990), que va reunir dues figures essencials del flamenc com el guitarrista Sabicas i el cantaor Enrique Morente, un dels col·laboradors habituals en projectes del Taller.

El 1992, coherent amb la política de l'escola que el músic aprèn més sobre l'escenari que a l'aula, va obrir les portes el Jazz Sí Club, la sala de concerts del Taller. I el 1996 va néixer una de les seves produccions de més èxit, el Festival de Flamenc Ciutat Vella, que aquest any celebrarà la divuitena edició. Tot plegat el 2003 li va valer la Creu de Sant Jordi "pel destacat impuls que ha donat al desenvolupament del jazz i la música moderna a Catalunya" i per contribuir "a fer progressar el nivell musical del país".

Avui el Taller de Músics té dues grans orquestres de jazz estables, la Jove Big Band, que reuneix músics encara principiants, i l'Original Jazz Orquestra (OJO), que ha compartit projectes amb Santiago Auserón, Mala Rodríguez, Refree i Cris Juanico. Entre els seus èxits recents hi ha la producció de Desglaç (2005), el disc en què Miguel Poveda va posar veu a poemes de Brossa, Verdaguer, Margarit i Comadira, entre d'altres, i La leyenda del tiempo, 30 años después , espectacle que ret homenatge a l'influent disc de Camarón de la Isla, dirigit per Chicuelo i que compta amb les veus de Duquende i Sílvia Pérez Cruz.

Un nou centre

El Centre Cultural Can Fabra, que acollirà a partir del setembre les classes de grau superior del Taller de Músics, és davant per davant de l'antiga fàbrica tèxtil Fabra i Coats, que ara mateix està en el procés d'esdevenir una fàbrica de creació. Amb el futur gran intercanviador de la Sagrera a poca distància, el delegat de cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí, i la regidora del districte de Sant Andreu, Gemma Mumbrú, van destacar el caràcter de "nova centralitat" del futur emplaçament dels estudis superiors del Taller de Músics, a "vint minuts de metro" del centre tradicional de la ciutat.

Mumbrú va qualificar de "magnífica notícia" l'establiment de l'escola superior d'estudis musicals del Taller al barri. I tant Lluís Cabrera, fundador i durant molts anys director del Taller de Músics, i actual president de la seva fundació, com Blanca Gallo, actual directora del centre, van insistir en la voluntat del Taller d'arrelar al barri de Sant Andreu i relacionar-se amb la societat. "Volem col·laborar amb les entitats del barri per lligar la música i l'art amb la cohesió social -va afirmar Cabrera-. L'educació i la cultura han d'anar de bracet per resoldre els conflictes de manera pacífica".

Jordi Martí va destacar el paper clau del Taller de Músics en la revitalització del Raval, i va afirmar que la nova seu a Can Fabra "serà una contribució indispensable perquè aquest tros de ciutat sigui un planter per a la música". Per Blanca Gallo, Sant Andreu "és com el Raval fa uns anys, quan la gent no hi apostava". El Taller hi aposta. I fort.

stats