La soprano Tamara Wilson es nega a sortir a cantar 'Aida' amb la cara pintada de negre
La cantant nord-americana havia d'actuar a Verona al costat de Plácido Domingo
Barcelona"No vull formar part d'un racisme institucionalitzat", ha assegurat la soprano nord-americana Tamara Wilson al diari italià 'La Stampa'.
La cantant va decidir diumenge passat, dia 26, no sortir a cantar a l'amfiteatre de Verona, en el que havia de ser la seva tercera interpretació d'Aida, la princesa etíop que és capturada i portada a Egipte com a esclava a l'Arena. Wilson ja havia pujat a l'escenari per cantar una de les òperes més populars de Verdi els dies 21 i 24, i el dia 26 havia de ser la seva última actuació al costat de Plácido Domingo, que commemorava els 50 anys del seu debut a Verona. Però s'hi va negar. "He guanyat una batalla però he perdut la guerra", explicava al seu perfil d'Instagram després de l'actuació del dia 24. Hores abans havia escrit que havia arribat a un acord per actuar sense maquillatge i assegurava que seria la primera vegada, des del 1913, que Verona veuria una Aida sense la cara pintada de color negre. Però no va ser així. Tan sols li van posar un maquillatge una mica més clar.
La soprano compartia amb els seus seguidors d'Instagram com havia pres la decisió de batallar i aconsellava als més joves que aprenguessin a defensar-se bé amb tots els idiomes, perquè no donar el braç a tòrcer quan ningú t'entén és molt difícil. "M'agradaria veure més persones de color treballant darrere o dalt de l'escenari o en l'administració de l'òpera. Canviar tot això tota sola és difícil, però espero que parlar-ne ajudi al diàleg i a canviar aquesta situació". Wilson explica també que té tres contractes més per interpretar l'òpera de Verdi, i en cap cas li fan pintar la cara de negre. "Podria haver fet les tres actuacions i marxar tranquil·lament. Altres sopranos faran 'Aida' i es maquillaran. La meva consciència no m'ho permet", assegura Wilson a les xarxes socials.
L'octubre de l'any passat al Teatre Lliure també hi va haver polèmica. Un col·lectiu d'actors i actrius negres van fer públic un comunicat en què criticaven que en l'obra 'Àngels a Amèrica' un personatge que hauria de ser negre (Belize) l'interpretés un actor blanc (Quim Àvila).