Un Sónar de tardor amb intel·ligència artificial i discoteca
El CCCB i el Poble Espanyol acolliran una edició especial del festival amb el públic dret
BarcelonaUn duel entre el pianista Marco Mezquida i la intel·ligència artificial (AI) desenvolupada per científics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). La creació d'un grup coral amb veus artificials a partir de la feina de Maria Arnal, Holly Herndon i les Tarta Relena. Una coreografia entre la ballarina Kiani del Valle i uns misteriosos organismes artificials creats per investigadors de la UPC. Un projecte sobre l'impacte ambiental de la tecnologia (concretament, de les cookies) a càrrec de l'artista activista Joana Moll i Patricio Reyes, del Barcelona Supercomputing Center. Una sessió d'un DJ artificial. Una xerrada sobre cirurgia estètica digital amb la participació de Filip Custic, creador de la imatge del disc El mal querer de Rosalía. I, esclar, molta música per ballar a peu dret i sense distància social (però amb mascareta). Efectivament, a finals d'octubre torna un Sónar abans del Sónar d'estiu del 2022 i amb un format que recorda el de l'edició del 1996, quan el festival es va celebrar al CCCB i al Poble Espanyol.
Aquests dos espais concentraran l'activitat presencial d'aquest Sónar de tardor, que se celebrarà del 27 al 30 d'octubre i que tindrà com a fil conductor la implicació de la intel·ligència artificial en la creació artística. D'acord amb el Procicat, l'accés al CCCB i al Poble Espanyol serà amb el certificat de vacunació de pauta completa o amb test d'antígens negatiu (fet fins a 48 hores abans) o amb PCR negativa (feta fins a 72 hores abans), o bé amb certificat d'haver superat la infecció de covid en els últims sis mesos.
Un cop a dins hi haurà més de quaranta concerts i sessions de DJ i més de trenta ponents en les activitats professionals del Sónar+D. Bona part de la programació serà en cinc espais del CCCB d'11 h a 00 h, però també hi haurà dues nits en una carpa del Poble Espanyol (de 22 a 4 h) per a 4.100 persones que podran ballar amb DJs com Laurent Garnier, Nina Kravitz i Angel Molina, entre d'altres. "Volem revaloritzar el factor presencial, però l'element digital també formarà part del festival", ha explicat un dels codirectors del Sónar, Ricard Robles, en roda de premsa a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm. L'experiència virtual de l'edició pandèmica de l'any passat s'incorpora a un festival presidit per les ganes de recuperar el millor del món abans del covid. "El públic està esperant música en directe i noms internacionals", assegura un altre dels codirectors, Enric Palau. I totes dues coses estaran presents en un Sónar que també dona un protagonisme destacat a "l'escena local". Entre l'oferta internacional, el sofisticat pop electrònic del duo Il Quadro di Troisi, el preciosisme sintètic de Koreless i l'ambient de Space Afrika. El factor local, que representa més del 50% de la programació, inclou noms com Marina Herlop, Rakky Ripper, La Niña Jacaranda i BFlecha.
Portar la intel·ligència artificial al límit
Aquesta vegada, a més, el Sónar acollirà una jornada especial el dijous 28 d'octubre dedicada a l'AI and Music, un festival d'intel·ligència artificial i música organitzat amb la col·laboració de la UPC i impulsat pel programa S+T+ARTS de la Unió Europea que també inclou les jornades AI Òpera IA, sobre les possibilitats de la intel·ligència artificial en l'òpera contemporània. La inauguració de l'AI and Music serà el concert de Marco Mezquida a L'Auditori el dimecres 27 (aquí no cal presentar certificat de vacunació). Com explica Carles Sora, director del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia de la UPC, per a la intel·ligència artificial, molt eficient treballant a partir de dades, interactuar amb músics és especialment interessant perquè "la creació artística i les emocions la porten al límit". Explorar aquest límit és un dels propòsits d'aquest Sónar, que vol "desmitificar la tecnologia de la intel·ligència artificial i fer-ne divulgació a través de l'art", en paraules de la comissària del Sónar+D, Antònia Folguera.