Sitges premia l'extravagància de 'Swiss army man'
Daniel Radcliffe, que interpreta un cadàver al film, premi al millor actor i 'La autopsia de Jane Doe', premi especial del jurat
Sitges"'What the fuck?'" [Què collons?] és l'última frase que es pronuncia a 'Swiss army man' i, segons com, un bon resum de la pel·lícula més excèntrica i delirant que s'ha pogut veure en aquesta edició de Sitges. Però l'expressió també serviria per resumir moltes reaccions davant la decisió de Sitges d'atorgar a aquest film el premi a la millor pel·lícula del festival i a un dels seus actors, Daniel Radcliffe, el premi al millor actor. Sobretot perquè Radcliffe interpreta un cadàver a 'Swiss army man': un cadàver amb flatulències i ereccions incontrolables que esdevé providencial per a un nàufrag (Paul Dano) que aprofita els seus pets descomunals per impulsar-se en el mar com si fos una moto d'aigua. Un punt de partida extravagant d'una història que, tant si us creieu com si no, no fa altra cosa que tornar-se més estranya.
Amb tota la seva escatologia, 'Swiss army man', que firmen Daniel Scheinert i Daniel Kwan, no deixa de plantejar una història d'amor i amistat, un elogi de la diferència molt connectat amb l'imaginari de Michel Gondry. Un conte surrealista i entranyable menys transgressor del que vol semblar que en la seva 'première' a Sundance a principis d'any va provocar la fugida de molts espectadors de la sala, alienats per la seva barreja 'cuqui' de comèdia romàntica, necrofília i transformisme. A Sitges, en canvi, 'Swiss army man' va entusiasmar un públic que va connectar de seguida amb la proposta i va riure i ovacionar de valent durant la projecció.
Amb el premi del jurat, la pel·lícula obté un reconeixement potser excessiu perquè, si del que es tractava era de premiar la singularitat i l'atreviment, perfectament podrien haver premiat la magnífica 'The neon demon', de Nicolas Winding Refn, com sí que ha fet el jurat dels crítics concedint-li el premi José Luis Guarner. Una pel·lícula que després de ser escridassada per la major part de la premsa internacional de Canes, aquí s'emporta precisament el premi de la crítica! Sitges, definitivament, és un festival diferent. I està orgullós de ser-ho. "El premi representa el que hem vist aquest any a Sitges i l'evolució del gènere fantàstic", va dir Geoffrey Gillmore en nom del jurat. "Hi va haver consens entre el jurat. I crec que és una pel·lícula que necessitarà aquest tipus de reconeixement al llarg dels pròxims mesos".
El jurat oficial no només va deixar fora del palmarès 'The neon demon' sinó els altres dos favorits de la competició: 'The handmaiden' i 'Raw'. Algú hauria d'estudiar el cas dels jurats de Sitges, que sempre acaben ignorant les pel·lícules importants de cada edició: 'It follows', 'Upstream color' i 'Deixa'm entrar' són algunes de les damnificades, però la llista és llarga. Aquest any, el palmarès almenys ha reconegut l'original exercici de terror de 'La autopsia de Jane Doe', premi especial del jurat, i la interpretació femenina de Sennia Nanua, la jove protagonista de 'Melanie. The girl with all the gifts'. El cinema coreà s'ha emportat tres premis: els dos de la superproducció 'Train to Busan' a la millor direcció per a Yeong Sang-Ho i els millors efectes especials i un per a la fotografia de 'The wailing'. I la producció catalana 'Pets', de Carles Torrens, s'ha endut el premi al millor guió, que firma Jeremy Slater. Una de les grans sensacions del festival, la franco-belga 'Grave', s'ha hagut de conformar amb el Citizen Kane a la millor opera prima i el premi del jurat jove a la millor pel·lícula.
Aquest és el palmarès complet:
Secció Oficial Fantàstic Sitges 49
Premi a la millor pel·lícula: 'Swiss army man', de Daniel Scheinert i Daniel Kwan
Premi especial del jurat: 'La autopsia de Jane Doe', d'André Øvredal
Premi a la millor direcció: Yeong Sang-Ho, per 'Train to Busan'
Premi a la millor interpretació femenina: Sennia Nanua, per 'Melanie. The girl with all the gifts'
Premi a la millor interpretació masculina: Daniel Radcliffe, per 'Swiss army man'
Premi al millor guió: Jeremy Slater, per 'Pet'
Premi al millors efectes especials: Jung Hwang-su, per 'Train to Busan'
Premi a la millor fotografia: Hong Kyung-pyo, per 'The wailing'
Premi José Luis Guarner (jurat de la crítica): 'The neon demon', de Nicolas Winding-Refn
Premi Citizen Kane a la millor direcció novella: Julia Ducournau, per 'Grave'
Premi del públic: 'The Handmaiden', de Park Chan-wook
Premi del jurat Carnet Jove a la millor pel·lícula: 'Grave', de Julia Ducournau
Mencions especials (jurat Carnet Jove) a 'The lure', d'Agnieszka Smoczynska, i 'Swiss army man', de .
Noves Visions ONE
'Under the shadow', de Babak Anvari
Menció especial a 'Prevenge', d'Alice Lowe
Noves Visions PLUS
'A dragon arrives', de Mani Haghighi
Menció especial a 'Are we not cats', de Xander Robin
Premi al millor curtmetratge Noves Visions Petit Format: 'La femme et le TGV', de Timo von Gunten
Focus Àsia
'The wailing', de Na Hong-jin
Menció especial a 'Dearest sister', de Mattie Do
Anima't
Premi a la millor pel·lícula: 'Your name', de Makoto Shinkai
Premi al millor curtmetratge: 'Darrel', de Marc Briones i Alan Carabantes
Midnight X-Treme
'It stains the sands red', de Colin Minihan
Premi al millor curtmetratge de la Secció Oficial Fantàstic a Competició
'Curve', de Tim Egan
Menció especial a 'Limbo', de Konstantina Kotzamani
Brigadoon
'Arcana', de Jerónimo Rocha
Méliès d'Argent
Premi a la millor pel·lícula europea SOFC 49: 'Grave', de Julia Ducournau
Premi al millor curtmetratge europeu SOFC 49: 'Dawn of the deaf', de Rob Savage
Blood Window
'1974', de Victor Dryere