Cinema

Sitges, manual de supervivència

Si no vols acabar deambulant per Sitges com un zombi amb un programa de més de 200 títols a la mà, emporta’t aquestes pàgines al festival i no fallaràs!

Sitges Manual desupervivència
Xavi Serra
07/10/2016
5 min

‘TRAIN TO BUSAN’

La superproducció coreana de l’any. Una epidèmia zombi vista des d’un tren d’alta velocitat que viatja a l’única zona no infectada del país. D’efectes espectaculars i ritme frenètic, es complementa amb la seva preqüela animada, Seoul station, que ha dirigit el mateix director, Yeon Sang-ho.

‘CREEPY’

Kiyoshi Kurosawa abandona el to melodramàtic dels seus últims treballs per tornar al terror que el va coronar fa un parell de dècades com a mestre del malson fantasmagòric. Més concret, el japonès planteja aquí un thriller policíac que acaba dominat per la figura d’un psicòpata que exerceix un influx malèvol en els seus veïns.

‘THE AGE OF SHADOWS’

Kim Jee-woon és sinònim del millor cinema de gènere coreà. El director d’ I saw the devil i The good, the bad and the weird es passa al thriller d’acció amb una pel·lícula ambientada a la Corea ocupada pels japonesos que segueix la pista a un espia infiltrat en la resistència coreana.

‘THE HANDMAIDEN’

Un dels favorits de la parròquia de Sitges, Park Chan-wook (Old boy ), firma un malaltís thriller eròtic a partir d’una història de dobles o triples enganys ambientada en la Corea dels anys 30. Recargolada i perversa, The handmaiden és una adaptació lliure d’una novel·la del 2002 de l’anglesa Sarah Walters.

‘DAVID LYNCH: THE ART LIFE’

¿Hi ha algun autor nord-americà amb una personalitat tan enigmàtica com la de David Lynch? Entrar en la seva ment i explorar el seu procés creatiu és l’estimulant viatge que proposa un documental amb entrevistes al director i accés privilegiat a la seva intimitat. Per fer venir la gana abans de Twin Peaks.

‘LA REGIÓN SALVAJE’

Comparada amb Under the skin, la pel·lícula d’Amat Escalante barreja el cinema costumista i el fantàstic per relatar la trobada d’una parella amb un monstre de tentacles fàl·lics que condueix les seves víctimes a l’èxtasi absolut. Un malson pertorbador sobre els límits del desig.

‘THE NEON DEMON’

La pel·lícula més xiulada de Canes per la crítica més conservadora. The neon demon és un conte de fades pervers en què les fades són joves models a la recerca de la bellesa eterna. Nicolas Winding Refn ( Drive ) filma l’aquelarre com si fos un reportatge de moda i el resultat és una reflexió fascinant sobre com la cultura de la superficialitat corromp l’ànima humana.

‘IN A VALLEY OF VIOLENCE’

Un dels grans directors del terror modern, Ti West, canvia de registre i firma un western Ethan Hawke fent de cowboy solitari que viatja amb el seu gos i es fica en problemes quan arriba a un poble de mala mort. Amb John Travolta i Taissa Farmiga en el càsting, podria ser el Bone tomahawk d’aquesta edició de Sitges.

‘31’

Després del gir abstracte de The Lords of Salem, Rob Zombie torna al terror visceral dels seus inicis amb un festí de vísceres i sang en què cinc firaires són obligats a participar en el joc del gat i la rata, versió homicida. Un espectacle sàdic que inclou una desfilada macabra de pallassos assassins.

‘BLAIR WITCH’

Una de les noves espases del terror, Adam Wingard, ha rodat en secret una seqüela de The Blair witch project que retorna al lloc dels crims amb una nova tongada d’estudiants disposats a esgargamellar-se cridant als boscos.

‘GRAVE (CRUDO)’

Els desmais que va provocar el film entre el públic del Festival de Toronto són anecdòtics. L’ opera prima de Julia Ducournau no és el festival de gore que alguns s’esperen, sinó el retrat immersiu d’una jove universitària en el seu viatge iniciàtic de l’adolescència al món adult i del veganisme al canibalisme. Una experiència intensa amb tocs d’humor irresistibles.

‘COLOSSAL’

Una Anne Hathaway despatxada pel seu nòvio torna humiliada al poble dels pares i descobreix que, d’alguna manera, està connectada amb el monstre que acaba de destruir Seül. Nacho Vigalondo barreja la comèdia romàntica i el gènere kaiju en una història audaç que reflexiona sobre la masculinitat tòxica i proposa una visió original de l’empoderament femení.

‘EL EXTRAÑO (THE WAILING)’

The yellow sea va ser la gran sensació de Sitges el 2011. El seu director, el coreà Na Hong-jin, torna amb un concentrat d’acció, thriller policíac i possessions diabòliques que salta del terror a l’humor amb alegre despreocupació. Extraordinàriament dirigida, serà un dels títols que marcaran el festival.

‘VOYAGE OF TIME’

És la pel·lícula somiada per Terrence Malick al llarg de 30 anys: un documental sobre els orígens de l’univers -les estrelles, els planetes, la vida- filmat com una simfonia visual i sonora. Una pregària existencial carregada d’ambició filosòfica que descol·locarà a molts dels habituals de Sitges.

‘MUSEUM’

Un dels moments de Sitges 2015 va ser l’estrena mundial d’I am hero. Enguany, Sitges repeteix la jugada amb una altra adaptació d’un manga, aquí sobre assassins en sèrie a Tòquio.

‘THE GIRL WITH ALL THE GIFTS’

Com a 28 dies després, una Anglaterra postapocalíptica és l’escenari d’aquesta nova variació sobre el gènere zombi que presenta un futur distòpic en què els pocs supervivents experimenten amb una sèrie de nens resistents al virus a la recerca d’una vacuna. Basat en la novel·la de M.R. Carey, el repartiment inclou noms de prestigi com Glenn Close i Paddy Considine.

‘SWISS ARMY MAN’

L’humor absurd i els acudits de pets de Swiss army man trobaran a Sitges molta més complicitat que a Sundance, on la crítica la va massacrar. La seva trama gira al voltant d’un nàufrag (Paul Dano) que s’ajuda d’un cadàver flatulent (Daniel Radcliffe) per sobreviure en una illa deserta. Una bogeria excèntrica i delirant.

‘THE LOVE WITCH’

Bruixeria, pocions d’amor i aquelarres són filmats en majestuós Technicolor en el film d’Anna Biller, una curiosa barreja de cinefília, teories feministes i fetitxisme per l’estètica dels 60. Aquesta mena de versió perversa d’ Embruixada serà l’únic títol projectat en 35 mil·límetres a Sitges.

‘THE SION SONO’

Sion Sono s’ha guanyat a pols el títol de director japonès més sonat i provocador del moment. El documental que permet conèixer les múltiples facetes del cineasta es projectarà a Sitges conjuntament amb el seu nou film, The whispering star, sobre una androide que fa de missatgera pels confins més remots de la galàxia.

‘AVRIL ET LE MONDE TRUQUÉ’

París, 1941. Governa Napoleó VI i els científics han desaparegut. L’Avril i el seu gat parlant Darwin busquen la família de la noia en un univers steam punk d’estètica inspirada en els còmics de Jacques Tardi. Possiblement, la que serà la pel·lícula d’animació més destacada del festival.

stats