Direcció i guió: Malik Bendjelloul.85 minuts. Suècia (2012). Documental. Amb Sixto Rodriguez, Stephen Sugar Segerman, Dennis Coffey.
Requisits per al funcionament òptim d'un documental musical: 1) Ha de descobrir aspectes d'una música o d'un artista parcialment o totalment desconeguts: en aquest cas, la figura i l'obra de Sixto Rodriguez, un fugaç cantautor rock d'ascendència mexicana i resident a Detroit de principis dels setanta que a la major part del món va passar desapercebut. 2) Ha d'aconseguir il·luminar la història d'aquest músic amb un focus prou atractiu perquè els espectadors s'interessin i, fins i tot, s'enamorin tant del personatge com de les seves cançons, encara que no sàpiguen d'entrada qui és Rodriguez ni hagin tingut el més mínim impuls de veure un documental musical a la seva vida. 3) Ha de tenir tanta cura del vessant musical com del cinematogràfic: Searching for sugar man , en aquest sentit, és un film molt vistós, creatiu i elegant estèticament, al marge de l'artista que retrati. 4) Ha d'utilitzar estratègies de la narrativa de ficció per sublimar la realitat, que sí, que pot superar la ficció, però ha d'estar explicada com si es tractés d'una pel·lícula clàssica de gènere: el suec Malik Bendjelloul, per exemple, disposa les informacions i desinformacions de l'expedient Sugar Man com si estigués posant en imatges un el guió d'una investigació detectivesca, amb totes els trucs i totes les troballes dels relats de misteri. Si aquests quatre requisits funcionen, com a Searching for sugar man , llavors el documental musical en qüestió transcendeix els marges del gènere i deixa de ser només un gran documental musical per ser, senzillament, una gran pel·lícula. Tots els premis que estan caient al seu sarró, i els que possiblement li cauran, són merescuts.