Crítica de música

Beethoven i Savall, fi de cicle

El músic tanca al Liceu el cicle complet de les simfonies de Beethoven

Le Concert des Nations, Acadèmia Beethoven 2020, La Capella Nacional de Catalunya

Gran Teatre del Liceu, 15 desembre 2021

Un dels trets identitaris del treball de Jordi Savall és la seva gran capacitat de gestar, bastir i defensar projectes d’alçada, exigents i sempre amb grans músics al davant. No descobrirem la sopa d’all si diem que el mestre igualadí és un dels nostres músics de projecció internacional més coherents, tot i l’eclecticisme d’un repertori que aborda amb valentia i amb un discurs ben argumentat i molt ben venut per un sentit del màrqueting sempre amb bon criteri i gust.

Cargando
No hay anuncios

Certament, hi ha coses que surten millor i coses que revesteixen passes erràtiques i algunes (poques) ensopegades. Llums i ombres, en definitiva, com el cicle complet de les simfonies de Beethoven iniciades el 2019 i que culminaven dimecres a la nit al Liceu, amb les dues darreres simfonies del geni de Bonn, recentment enregistrades.

M’atreveixo a dir que han estat més les llums que les ombres les que han vertebrat aquest cicle beethovenià. I que al concert del Liceu van estar igualment presents. Però ens quedem amb el millor, o sigui, amb la coherència del projecte i, en el cas que ens ocupa, amb la brillant prestació de La Capella Nacional de Catalunya, formació coral ben greixada per Lluís Vilamajó i integrada per joves cantaires, tot i la presència d’algunes veus procedents de La Capella Reial, la formació sènior que sempre agombola les interpretacions simfònico-corals de Savall.

Cargando
No hay anuncios

El conjunt orquestral, capitanejat pel concertino Jakob Lehmann i pel seu assistent Manfredo Kraemer, va saber traduir la gestualitat de Savall en un teixit sonor d’alts i baixos, amb errades puntuals i passatges d’afinació dubtosa, tot i que l’entusiasme dels instrumentistes va tenir com a traducció un tapís ben cosit i amb passatges amarats de color i molt d’acord amb l’esperit Sturm und Drang de la vuitena i novena simfonies de Beethoven.

El nivell vocal dels quatre solistes vocals de la darrera simfonia va ser homogeni, amb la presència de la soprano Sara Gouzy, de la mezzosoprano Laila Salome, del tenor Mingjie Lei i del baix Manuel Walser. Un final de cicle que Savall va agrair, micròfon en mà, en un Liceu ple a vessar i rendit als peus del músic.