Sasha Waltz: la festa postpandèmica del Mercat de les Flors
'In C' és un espectacle colorista i minimalista que sorgeix del confinament
BarcelonaEl nom de Sasha Waltz és el gran reclam internacional de la temporada al Mercat de les Flors. La creadora alemanya, que va fundar la companyia Sasha Waltz & Guests i el centre de dansa Sophiensaele fa gairebé trenta anys, és considerada la continuadora de la dansa-teatre de Pina Bausch i una de les artistes multidisciplinàries més originals. Va dirigir la Schaubühne juntament amb Thomas Ostermeier, i actualment dirigeix el Ballet de Berlín. Els seus espectacles són referencials tant per al gran públic com per a la professió –aquí hem vist la monstruosa Kreatur (2017) i la versió poètica de l'òpera Dido & Aeneas (2018)– i segur que tornarà a atreure els seus fans a l'estrena a Barcelona de In C, que es podrà veure de dijous a dissabte al Mercat de les Flors. És un espectacle "abstracte, acolorit, ideal per a un moment en què estem colpits per la guerra a Europa i que vol donar vida i esperança", afirma la coreògrafa.
El nou espectacle és resultat directe de la pandèmia, que Waltz i el seu marit van dedicar a escoltar i veure obres. Així van descobrir In C, de Terry Riley, un tema del 1964 i considerada la primera obra de música minimalista. La partitura només té 53 frases musicals, ocupa dos folis. Waltz va marcar 53 moviments cronològics als ballarins i els va donar "una llibertat increïble": "Poden repetir tants cops com vulguin els moviments amb la condició que no vagin descompassats més de 4 o 5 passos del grup", explica la coreògrafa.
La creació de l'espectacle va ser una manera de mantenir els intèrprets actius i en forma. Alguns dels ballarins internacionals fins i tot van poder assajar via Zoom. A l'hora de posar-ho a l'escenari, la directora va haver d'escriure 53 normes coreogràfiques per "gestionar l'espai", si bé els onze intèrprets hi mantenen una distància sospitosament pandèmica. El repte és fer cada vegada una creació espontània dins unes formes molt rígides, perquè els ballarins trien autònomament els moviments però a la vegada depenen d'un grup. "És un matrimoni entre coreografia i improvisació, la combinació perfecta de les dues cares de la meva pròpia biografia", diu la ballarina i coreògrafa.
L'obra es va estrenar en streaming i ha tingut diverses versions. S'ha representat pel món, però també ha tingut un ús comunitari: han fet servir la peça per a ballarins no professionals i per a infants, dues vessants que Sasha Waltz té presents al seu propi teatre, el Radialsystem de Berlín: té una companyia juvenil i ofereixen activitats per a refugiats o barris desafavorits. Com que les sessions d'assaig es van enregistrar, van acabar sortint-ne tutorials Creative Commons. "El meu somni és que en el futur tots els que estem treballant aquesta peça puguem ballar junts, sans, de manera lúdica, aquesta obra", diu Sasha Waltz.
És interessant que tot seguit, després d'un nom totèmic, el Mercat presenti de divendres a diumenge el treball d'un dels joves professionals catalans que estan treballant a l'estranger: el coreògraf establert a Lió Daniel Fernández presentarà “una investigació sobre el color blanc” amb quatre intèrprets a escena que porta per títol Première communion de jeunes filles chlorotiques par un temps de neige.