Art

Salvador Dalí i Gala, "una dama i el seu cavaller" al castell mític de Púbol

Una exposició s'endinsa en la relació de la parella i la creació de l'edifici

Ros retrats de Gala a la nova exposició temporal del Castell de Púbol
3 min

BarcelonaEl castell de Púbol és un dels llocs més fascinants de la trajectòria de Salvador Dalí i Gala. La història que l'envolta s'ha convertit en mítica: Dalí va portar Gala al castell amb els ulls tapats, li va oferir com a regal i ella el va acceptar amb l'única condició que només podia visitar-la per invitació escrita. A partir d'aquest dijous es poden descobrir nous detalls d'aquesta història i de la relació entre Dalí i Gala amb l'exposició temporal del castell de Púbol Púbol de Gala. Il·lusió i realitat, que es pot visitar fins al 5 de gener del 2023.

El recorregut està dividit en dues parts. La primera fa referència a la il·lusió i s'hi poden veure nou dibuixos de Dalí d'alè surrealista relacionats amb el castell. Dos d'ells, fets damunt papers de l'hotel St. Regis de Nova York, són inèdits. "En alguns dels esbossos hi apareix una Gala idealitzada a la glorieta, al jardí o amb un xiprer, i el símbol heràldic i reial de la flor de lis", afirma a la presentació de la mostra Montse Aguer, directora dels Museus Dalí i comissària de l'exposició juntament amb Bea Crespo, experta del Centre d'Estudis Dalinians. "En alguns dels dibuixos Gala contempla les roses que li evoquen la seva infantesa a Crimea. També apareix envoltada de trompe-l’œils que tan bé defineixen Púbol i aquesta dicotomia il·lusió/realitat que envolta sempre el binomi Gala/Dalí", explica Aguer.

'Retrat de Gala', de Salvador Dalí.
Un dels esbssos inèdits de Dalí del castell de Púbol.

Una altra de les representacions de Gala al castell es remunta a la passió que Dalí va tenir per Itàlia i el classicisme i la influència que van tenir els palaus italians i els castells francesos en el projecte de Púbol: es tracta d'un retrat que recorda "la dama d’un fresc del Palazzo Borromeo de Milà, conegut com El joc de la pilota". "Cadascun dels dibuixos reforcen la sensació que la casa-castell de Púbol, a diferència de la casa-taller de Portlligat, és una cambra pròpia per a Gala on el temps s’atura i es retroba", diu Aguer.

Un dels dos esbossos inèdits de Salvador Dalí de l'exposició temporal 'Púbol de Gala. Il·lusió i realitat'.

El segon àmbit de la mostra fa referència a la realitat i està protagonitzat per un retrat enigmàtic de Gala pintat damunt coure, el vestit vermell amb reminiscències russes i el collaret de bijuteria amb imitació de turqueses que hi porta. També per la foto amb incisions que Dalí va fer servir de model per a la pintura. Més concretament, el vestit és un disseny d'Elizabeth Arden, i Gala se'l posava en ocasions que considerava especials, com la inauguració del Teatre-Museu Dalí de Figueres, el 28 de setembre del 1974. Com subratlla Aguer, aquest és un retrat d'una "Gala real, gairebé hiperreal", en lloc d'una Gala idealitzada. El tret distintiu d'aquest quadre és que Gala està retratada damunt una tela que no és real sinó pintada i que Dalí va fer servir la tècnica del trompe-l’œil en una paret escrostonada que segurament fa referència al castell de Púbol.

El "cavall de batalla" de Gala

"El castell de Púbol és l’espai més escenogràfic dels Dalí. El lloc on la participació de Gala és més palpable, tant en la seva concepció com en la seva projecció", explica Aguer. Gala el considerava una aposta personal molt forta: "En una carta a Emilio Puignau, constructor i amic dels Dalí, el 17 de febrer del 1970, Gala escriu: «Com us n’haureu adonat, Púbol és el meu cavall de batalla; el nostre, més ben dit. Estic fascinada per les possibilitats que aquesta casa en runes pot donar, també en pot sortir un monstre. Fins ara, treballant plegats, sempre hem triomfat, a Portlligat. Aquesta petita casa s’ha fet famosa, es veu reproduïda per tot arreu, encara ara. Per tant, tenim una gran responsabilitat d’un nou i grandiós èxit, vós i jo»".

Els primers indicis de l'interès de Dalí pel castell de Púbol es remunten a finals dels anys 30: el 9 de gener del 1938, Dalí va publicar a The American Weekly la il·lustració d'un castell que podria ser una premonició de la promesa de regal que li va fer a Gala. És "un castell per als amants, i per a la dama, que busca de manera obsessiva la solitud i també la llibertat", conclou Aguer.

stats