Els 75 anys de Robert Redford, l'últim cavaller clàssic de Hollywood
L'actor prepara 'The Company You Keep', la seva novena pel·lícula com a realitzador
Los AngelesRobert Redford, símbol de tota una generació i romàntic d'un estil cinematogràfic pràcticament extint, avui fa 75 anys, convertit en l'últim cavaller clàssic de Hollywood, compromès rere les càmeres i involucrat de ple amb el Festival de Sundance.
El rostre de The Sundance Kid, Johnny Hooker, Henry Brubaker i altres personatges, envelleix, i les arrugues trenquen el fre de qualsevol cirurgia estètica. Tanmateix, l'enginy de "ros d'or" continua desbordant talent i per l'any que ve prepara la seva novena pel·lícula com a realitzador. Es tracta de The Company You Keep, protagonitzada per Shia LaBeouf, Susan Sarandon, Nick Nolte i ell mateix, en què apostarà pel cinema d'autor reflexiu i personal que tan bons resultats li va donar en obres com El riu de la vida (1992), on donava el testimoni a Brad Pitt com seductor, i L'home que xiuxiuejava als cavalls (1998).
Dos Oscars a la butxaca, l'un com a millor director, per Gent corrent (1980); l'altre, honorífic, rebut el 2002 per la seva feina com a home orquestra en el món del cinema. Aquella estatueta portava inscrita aquesta frase: "Actor, director, productor, fundador de Sundance, inspiració dels realitzadors independents i innovadors de tot el món".
Va ser candidat en tres ocasions més com a millor actor per El cop (1973), como a millor director per Quiz Show: El dilema (1994) i per la millor pel·lícula amb aquesta mateixa obra, de la qual era productor.
Redford sempre ha estat sinònim de llibertat i passió per la natura, d'on va sorgir la idea de fusionar els dos conceptes en un certamen que creés oportunitats per als joves cineastes. Així va néixer el Festival de Sundance, el més important del món dedicat al cinema independent. La primera edició va ser el 1983, i poc després es va convertir en el bressol de talents com Quentin Tarantino, els germans Coen, Paul Thomas Anderson o Steven Soderbergh. Avui, qui s'emporti el premi gran de Sundance té moltes possibilitats d'aconseguir també l'Oscar, com s'ha demostrat en les últimes dues edicions amb les pel·lícules Precious, Winter's Bone i Animal Kingdom.
Llibertat i natura són característiques que també formen part del modus vivendi de molts personatges de Redford, com el que va interpretar al costat del seu venerat Paul Newman a la mítica Dos hombres y un destino (1969), el de Jeremiah Johnson (1972) i el de Memorias de África (1985). Amb Newman, mort el 2008, va formar part d'una de les parelles més recordades de la història del cine, però només van repetir en una ocasió (El cop, 1973), malgrat que el 2005 es va especular amb una possible reunió en una adaptació de A Walk in the Woods, una història sobre el viatge de dos amics pels paratges més recòndits dels Estats Units.
El seu gran repte, però, va ser deixar enrere la seva imatge de sex-symbol per reivindicar el seu talent. Missió complicada després d'haver fos mig planeta i, en concret, Jane Fonda, Mia Farrow i Barbra Streisand a Descalzos por el parque (1967), Tal com éram (1973) i El Gran Gatsby (1974), respectivament, amb aquest físic privilegiat i la seva mirada captivadora. Ho va anar aconseguint amb thrillers polítics de nivell, com Els tres dies del Còndor (1975) i Tots els homes del president (1976), encara que sense desatendre la seva faceta de conquistador madur en títols com Memorias de África (1985), inoblidable la seva aventura a la pantalla amb Meryl Streep; Habana (1990) o Una proposición indecente (1993).
A l'últim tram de la seva carrera, la direcció s'ha convertit en la seva principal obsessió, sempre amb propostes íntimes i emocionals. Així va arribar al nou segle La leyenda de Bagger Vance (2000), amb Will Smith com a protagonista, que va ser un fracàs de taquilla.