Cultura13/07/2021

Un ritual sanador per fer justícia a Winnie Mandela

Arriba al Festival Grec l'espectacle 'Dear Winnie'

BarcelonaWinnie Mandela és una figura controvertida en la lluita contra l’apartheid: mentre que s’ha considerat Nelson Mandela un “àngel” a la presó, a ella se l’ha qualificat de “dimoni”, com diu Junior Mthombeni, el director de Dear Winnie, un espectacle que es pot veure aquest dimecres i dijous al Teatre Lliure, dins el Festival Grec. “Per a nosaltres aquesta percepció de l’àngel i el dimoni és equivocada. Winnie Mandela va lluitar molt pel seu país. En Nelson ho va tenir molt més fàcil perquè ella era al carrer lluitant. Ella també va estar a la presó durant un any i va patir abusos. Per a nosaltres és una heroïna”, explica Mthombeni sobre un espectacle sorgit de l’afany de donar-li més reconeixement i oferir una versió de la seva història amb més matisos. Dear Winnie és una creació del col·lectiu Jr.cE.sA.r, format pel mateix Mthombeni, el dramaturg Fikry El Azzouzi i el compositor Cesar Janssens. Va veure la llum al KVS, el Reial Teatre Flamenc de Brussel·les. Un dels trets distintius dels seus espectacles, com el que van dedicar a Malcolm X, és la combinació de text, música i dansa.

Dear Winnie està protagonitzat per nou dones de la diàspora africana a Bèlgica que han arribat aquest dimarts a Barcelona, i és excepcional que Mthombeni i El Azzouzi parlessin amb la premsa unes hores abans perquè no acostumen a donar entrevistes sense elles. “L’espectacle també aborda què vol dir ser una dona negra a Europa avui –diu el director artístic del teatre que va produir l’obra, Michael De Cock–. També té un vessant descolonitzador perquè és important rellegir la història i explicar-la a través de noves narratives”. 

Cargando
No hay anuncios

Barcelona és la primera ciutat que acull l’espectacle després de veure’s a Bèlgica i els Països Baixos i després que la pandèmia del coronavirus ajornés la gira internacional prevista. A l’origen de Dear Winnie hi ha la idea d’un ritual sanador perquè els ancestres tornin i expliquin els seus traumes i, com diu Fikry El Azzouzi, també és com “una carta” per explicar a Winnie Mandela quines són les lluites avui i com ella és encara la inspiració per a moltes dones en un món molt polaritzat i on es produeixen alhora l’auge de l’extrema dreta i el racisme i moviments com el Me Too. “El nostre objectiu és que els espectadors de teatres de grans ciutats globals surtin pensant que l’espectacle també parla d’ells mateixos”, conclou De Cock.