'Relic': el terror que la mare envelleixi i esdevingui dependent

Una bona mostra de ficció gòtica contemporània que genera tensió i alhora ofereix una lectura en clau feminista

Robyn Nevin a 'Relic'
1 min

'Relic'

(3,5 estrelles)

Direcció: Natalie Erika James. Guió: Natalie Erika James i Christian White. 89 min. Austràlia i Estats Units (2020). Amb Robyn Nevin, Emily Mortimer i Bella Heathcote. Estrena als cinemes

Natalie Erika James podria haver plantejat la seva opera prima des dels codis del drama íntim. La protagonista de Relic, la Kay (la sempre benvinguda Emily Mortimer), torna a la casa familiar amb la seva filla Sam (Bella Heathcote) perquè la seva mare Edna (una potent Robyn Nevin) ha desaparegut. La dona, una viuda que viu sola, reapareix l'endemà i tot fa pensar que té algun tipus de demència. Però el casalot també presenta uns indicis amenaçadors que s'escapen de la mera interpretació mèdica. James recorre a un context actualitzat de ficció gòtica, aquell gènere que converteix la llar no en un refugi sinó en l'espai de ressonància de les pors femenines, per fer-hi bategar una angoixa força invisibilitzada: la de no veure's amb cor d'assumir que la figura protectora per excel·lència, la mare, envelleix, i que cal fer-se'n càrrec.

Tràiler de 'Relic'

A Relic, l'amenaça cobra una progressiva dimensió física a través de certes manifestacions fisiològiques i des d'una casa que esdevindrà una veritable ratera. La directora desplega un potent exercici de cinema de terror gòtic que alhora es pot llegir des d'una certa perspectiva feminista. A partir del trio protagonista plasma com una maledicció hereditària assistir al deteriorament de la generació anterior, i assenyala com la responsabilitat de les cures s'ha considerat una assumpció tradicionalment femenina que no es podia qüestionar.

stats