Catalunya mostrarà a Venècia el vincle de RCR amb la natura

L'exposició a la Biennal d'Arquitectura és un espai de somni amb sis mil lents

Recreació de l'exposició 'RCR. El somni de natura'
Antoni Ribas
03/05/2018
3 min

BarcelonaLes lents de Fresnel tenen usos tan diversos com els fars, les cuines solars i els focus del món teatral i cinematogràfic. I si cauen en mans d’un artista o un arquitecte poden tenir una vida insospitada: les comissàries de l’exposició de RCR a la Biennal de Venècia, l’arquitecta Estel Ortega i la periodista Pati Núñez, han concebut un espai oníric amb prop de 6.000 d’aquestes lents de diferents dimensions. A RCR. El somni de la natura - que obrirà el 26 de maig als Cantieri Navali-, 56 de les lents mostren fragments de La Vila, el projecte que Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta tenen entre mans a la Vall de Bianya, amb fotografies, dibuixos i recreacions de diversos espais que s’hi podrien construir en el futur. Com diu Estel Ortega, els visitants entraran en una atmosfera “sensual” i “líquida”, en un lloc que recorda “una caverna”.

“El referent de partida és la importància i la influència de la natura en la sensibilitat de RCR -diu Ortega-. La museografia serà un agent actiu”, subratlla l’arquitecta. Això vol dir que cadascun dels visitants tindrà una experiència única segons com s’acosti a les lents. Per al director de l’Institut Ramon Llull, Manuel Forcano, RCR. El somni de la natura és un projecte “molt íntim”, i celebra que “la bellesa de la utopia i els somnis” en siguin els eixos principals. Així i tot, segons Pati Núñez, no serà una exposició d’arquitectura: “RCR ha creat una cosmogonia particular, una visió de l’ésser humà, la naturalesa i la vida que transcendeix l’arquitectura. Són filòsofs que intervenen en la realitat amb eines pròpies d’arquitectes, però són filòsofs, al cap i a la fi”. “Em sento incòmode davant les coses tan boniques que han dit l’Estel i la Pati. Crec que aquestes coses, més que ajudar-nos, ens aclaparen”, opina Ramon Vilalta.

L’essència dels olotins

El recorregut per aquest núvol cristal·lí serà la culminació del recorregut per l’exposició. Però abans d’arribar-hi, com a pròleg, es presentarà la trajectòria de RCR amb un seguit de projeccions, nou peces temàtiques que aprofundiran en els conceptes que regeixen els seus treballs i diverses peces del fotògraf japonès col·laborador habitual del despatx Hisao Suzuki.

La Vila va ser un dels temes de treball de l’últim taller d’estiu que organitza el despatx, i ara el tornen a tocar els més joves: la mostra inclourà cinc treballs de cadascuna de les vuit escoles d’arquitectura i disseny d’arreu de Catalunya, que han respost a l’interrogant que els van proposar Aranda, Pigem i Vilalta: Què aprenem de la natura? “Feia temps que buscàvem un espai de llibertat fora del tarannà habitual de la professió i on poguéssim desenvolupar la recerca”, subratlla Ramon Vilalta sobre La Vila. “Trobem RCR en el moment de gènesi de la seva idea, que encara no està definida. La descobrirem d’una manera gairebé clandestina”, explica Ortega. Per acabar, es projectarà un reportatge realitzat pel cineasta Isaki Lacuesta i la periodista Carolina Rosich.

El pressupost de la participació catalana en aquesta edició de la Biennal de Venècia és de 500.000 euros. Diverses empreses del sector tornen a col·laborar amb la mostra: Cricursa s’ha fet càrrec de la realització de les 56 lents amb continguts sobre RCR, i Lamp, de la il·luminació. També hi col·laboren la Diputació de Girona, l’Ajuntament d’Olot i la marca turística Costa Brava Pirineu de Girona. El total de totes aquestes aportacions és de prop de 100.000 euros.

stats