Raphaël Pichon: "Bach va ser qui em va canviar la vida"

El músic francès dirigeix la 'Passió segons sant Mateu' al Palau de la Música

Raphaël Pichon
2 min

BarcelonaTradició i excepcionalitat van de bracet en la Passió segons sant Mateu de Bach que dirigirà Raphaël Pichon aquest dijous al Palau de la Música a partir de les 18.30 h, horari igualment excepcional per respectar el toc de queda. Pichon estarà al capdavant de l'Ensemble Pygmalion, la formació barroca que ell mateix va fundar el 2006, i d'una destacada llista de solistes entre els quals hi ha el tenor Julian Prégardien i el baríton Stéphane Degout, que fa poc ha debutat al Liceu amb l’òpera Lessons in love and violence de George Benjamin. "La Passió segons sant Mateu està en l'origen del Palau de la Música. Era un dels somnis de Lluís Millet", recorda Joan Oller, director general del Palau de la Música. Tanmateix, no es va poder fer fins al 1921. Després ha sovintejat la programació de la institució, i en els últims anys ha esdevingut una tradició de Pasqua per al Palau, on l'han dirigit René Jacobs, John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe i Jordi Savall, entre d'altres. "Per a mi poder tornar als escenaris amb aquesta obra mestra és un gran símbol, i és un honor fer-ho en el centenari de la primera vegada al Palau", ha dit Pichon aquest dimecres en roda de premsa telemàtica.

Raphaël Pichon i l'Ensemble Pymalion no toquen amb públic presencial des de l'estiu a causa de les restriccions pandèmiques a França. "A finals de la primavera les grans formacions i sobretot els cors eren els enemics públic número u", recorda el director francès. Així i tot, Pichon va impulsar un festival d'estiu a Bordeus, la ciutat on l'ensemble té la residència. "Vam tocar en llocs inesperats com ara una base de submarins i el Palau de Justícia, llocs on podíem mantenir les distàncies de seguretat. Des del setembre, i com a director convidat, vaig poder dirigir a Alemanya, Suïssa i Àustria, però amb l'Ensemble Pygmalion ho hem tingut molt difícil", explica Pichon, que davant la impossibilitat de poder tocar amb públic va dedicar la tardor a fer enregistraments. "Va ser una tardor molt productiva, en aquest sentit, però des de Nadal hi ha hagut un silenci implacable. Aquestes seran les primeres notes que tocarem des de Nadal", diu Pichon, que valora positivament que a l'estat espanyol sí que es puguin fer concerts amb públic. "Eldorado espanyol", l'anomena.

Tot plegat fa que el músic francès se senti especialment emocionat per poder tornar "amb una peça mestra" com la Passió segons sant Mateu, i amb "un compositor que representa l'essència, les arrels, i la raó" de l’Ensemble Pygmalion des de fa quinze anys. "Quan era adolescent, Bach va ser qui em va canviar la vida", diu Pichon, un director que va debutar al Palau de la Música l'any 2014 dirigint el Pygmalion i el Cor Jove de l'Orfeó en el Te deum de Charpentier. "Va ser un moment inoblidable en la història del Cor Jove", assegura la directora artística adjunta del Palau de la Música, Mercedes Conde, per a qui programar una obra com la Passió segons sant Mateu en "un context com l'actual és tot un repte". El concert, corresponent al cicle Palau Bach Lovers, també forma part del Barcelona Obertura Spring Festival.

stats