Mor Elías Querejeta, el gran productor que va treure el cinema espanyol de la letargia del franquisme
Va treballar de la mà de Carlos Saura, Jaime Chávarri, Victor Erice i Fernando León. Ha mort a casa seva, a Madrid, als 78 anys
BarcelonaEl productor basc Elías Querejeta (Hernani, 1934) ha mort aquest diumenge als 78 anys. S'apaga així un dels grans productors del cinema d'autor espanyol, com també un dels més prestigiosos del cinema europeu dels últims 50 anys. Querejeta arrossegava des de fa anys problemes de salut.
'La caza', 'El espíritu de la colimena', 'El desencanto', 'Barrio'… Amb la filmografia de Querejeta com a productor n'hi ha prou per esbossar una història del cinema espanyol de l'últim mig segle. Curiosament, però, el productor va arribar al cinema després d'una etapa com a futbolista a la Real Societat. Als anys 60 desembarcava a un Madrid entelat per la grisor del règim i fundava una productora per fer pel·lícules a les antípodes del cinema folklòric i propagandístic del franquisme. Els amics llavors van pronosticar-li que l’aventura no duraria ni sis mesos i que l’empresa estava destinada al fracàs, però ell va respondre que a Espanya hi havia “almenys un milió de persones” amb ganes de veure un altre cinema. I el temps va donar-li la raó.
"Va ser capaç de burlar els mecanismes del franquisme. Aconseguia portar-les al límit de la censura i portar-se a l'estranger", ha explicat la també productora Isona Passola a Catalunya Informació. "No es va veure en cor de poder fer aquesta tasca al País Basc, segurament per la dificultat del moment, però sí que va poder tirar endavant aquesta empresa a Madrid".
Crític, ràpid i agut, va saber projectar als grans realitzadors espanyols del moment, com Carlos Saura, Jaime Chávarri, Victor Erice i Fernando León.
I és que el mite de Querejeta va forjar-se els anys 60 i 70, amb els èxits internacionals –un any coincideixen a Canes dos dels seus films–i un palmarès que inclou el Gran Premi del jurat de Canes per 'Cria cuervos', l’Ós d’Or de Berlín per 'Deprisa, deprisa' i la primera Conxa d’Or del cinema espanyol per 'El espíritu de la colmena'. Però el que redimensiona la seva figura és que, a partir dels anys80, Querejeta manté el protagonisme en el cinema espanyol impulsant les carreres de nous directors com Montxo Armendáriz i Fernando León, amb qui torna a guanyar la Conxa d’Or de Sant Sebastià amb 'Los lunes al sol'.
L'última dècada havia treballat amb la seva filla, Gracia Querejeta, i també ha concentrat totes les seves energies en produir documentals com 'Asesinato en febrero' o 'Perseguidos', sobre el conflicte basc.
"Era un dels pocs productors que sabia on era la qualitat del director", ha conclòs Passola.