'El Principi d'Arquimedes' abaixa el teló a Londres després d'un mes en cartell
El text de Josep Maria Miró ha fet 28 funcions al Park Theatre i ha rebut bona acollida de la crítica
LondresL'adaptació britànica del text teatral 'El Principi d'Arquimedes' s'acomiada aquest diumenge del Park Theatre de Londres. Uns 700 espectadors han vist l'obra escrita per Josep Maria Miró, que aprofundeix en els prejudicis arran d'un suposat cas de pederàstia. "És un orgull que en un país amb una tradició teatral tant important es representi el text d'un català", explica el seu autor. La producció londinenca corre a càrrec de la companyia Fox Trotter, dirigida per la catalana Marta Noguera, que està "sorpresa" per la bona acollida de la crítica, entre d'altres, del rotatiu 'The Guardian'. L'obra, que ja ha estat als escenaris de Rússia i Puerto Rico, segueix en cartellera a Mèxic i l'Argentina.
La directora d''Archimede's Principle' ha hagut de fer-hi algunes adaptacions: "A partir de certs detalls, t'adones que estàs portant un text a una cultura diferent. Els actors em deien que hi ha certes coses que aquí mai es farien, com un petó a un nen, encara que sigui com a mostra d'afecte". Noguera també cita una anècdota relacionada amb el vestuari dels actors: "Els sobtava la idea de portar banyadors 'slip'. Aquí són sempre de mitja cama", apunta la jove directora, que creu que "al Regne Unit, les distàncies amb la gent estan molt establertes".
Públic i crítica, a l'una
Durant la seva estada a Londres, on aquest diumenge es clouen les funcions, 'El Principi d'Arquimedes' ha rebut molt bones crítiques, no només a la premsa especialitzada, sinó també a la generalista, que n'ha preuat l'atreviment, l'estructura original i el repartiment. "Les crítiques han ajudat molt, sobretot la de 'The Guardian', que va publicar-la en paper coincidint amb una notícia d'un cas de pederàstia", celebra Noguera.
"Mai t'esperes que pugui anar tan bé", reconeix aquesta directora formada a l'Institut del Teatre, que creu que el suport del públic, uns 700 espectadors en 28 representacions diferents, és "la recompensa" a una feina d'equip. Sobre l'escenari del Park Theatre de Londres, els actors Lee Knight, Kathryn Worth, Matt Bradley-Robinson i Julian Sims han donat vida als personatges d'aquesta obra escrita pel català Josep Maria Miró.
Presència internacional
A més de Catalunya i la Gran Bretanya, l'obra també s'ha estrenat quatre països més: Rússia, Puerto Rico, Mèxic i Argentina. En aquests indrets, remarca Josep Maria Miró, el text s'ha hagut d'adaptar al context cultural i social propi. En el cas de Mèxic, l'obra resulta "pròxima" al públic, perquè viu en una societat "espantada" per una realitat de violència, "en què el nen és protagonista". A l'Argentina, on porta tres mesos en cartellera amb entrades exhaurides, els espectadors analitzen sobretot els prejudicis, perquè, apunta Miró, "és una societat més psicoanalista i psiconalitzada".
El dramaturg català també recorda l'experiència a Rússia. "El traductor ens explicava que els termes 'homosexual' i 'pederasta' es diuen de la mateixa manera", això denota l''homofòbia'al país", assegura. Sense avançar-ne les properes parades, Miró assegura que 'El Principi d'Arquimedes' té plans de seguir veient món.