El Primavera Sound es planteja deixar Barcelona i marxar a Madrid
Un dels directors de festival, Gabi Ruiz, lamenta en una entrevista a 'La Vanguardia' que l'Ajuntament encara no hagi autoritzat l'edició del 2023
BarcelonaNou capítol de les desavinences entre el Primavera Sound i l'Ajuntament de Barcelona. En una entrevista a La Vanguardia, un dels directors del festival, Gabi Ruiz, afirma que a l'Ajuntament de Barcelona "no li interessa el Primavera Sound", perquè "no fa cap esforç" per tirar endavant una proposta com la que tenen prevista per al 2023. La proposta seria replicar el model del 2022: un festival de dos caps de setmana al Parc del Fòrum. "Ens han dit que no volen aquest model, i nosaltres en aquest moment estem buscant una altra ciutat on fer-lo", diu Ruiz, que afegeix que ja han obert una oficina a Madrid, una ciutat on "hi ha moltes més oportunitats". Fonts de l’Ajuntament de Madrid consultades ahir per l’ARA s'han limitat a afirmar: “No direm res”.
El tinent d'alcaldia de Cultura de Barcelona, Jordi Martí, s'ha mostrat "sorprès pel to de l'entrevista" del codirector del festival. "S’està preparant un gran Primavera Sound per al 2022 i seguim parlant de l'edició del 2023. És un festival enormement lligat a Barcelona i volem que segueixi així molts anys. La del Primavera Sound i Barcelona és una història d’èxit", ha dit Martí.
El principal obstacle per a l'edició del 2023 és precisament el canvi de model que vol instaurar el festival. La pandèmia va obligar a cancel·lar les edicions del 2020 i el 2021, i una de les fórmules per apaivagar la falta d'ingressos va ser plantejar un festival doble, que és el que es farà el 2022, ocupant el Parc del Fòrum dos caps de setmana: del 2 al 4 i del 9 a l'11 de juny. El Primavera Sound vol que sigui un nou model de funcionament més enllà del 2022, i això entra en conflicte amb els usos de l'espai públic del districte de Sant Martí i amb el respecte pel descans dels veïns. Segons ha explicat Martí en roda de premsa a l'Ajuntament, el govern municipal volia esperar a veure com funcionava l'edició del 2022 per veure si el model es podia repetir. Cal analitzar, per exemple, els impactes en "neteja, mobilitat i seguretat" que genera un esdeveniment que durant dos caps de setmana pot acollir fins a 85.000 espectadors diaris. La postura del Primavera Sound és que no pot esperar al juny per saber quin model s'autoritzarà per al 2023 perquè les dinàmiques de contractació en el sector musical demanen treballar amb terminis més amplis, i encara més quan es tracta d'artistes internacionals la presència dels quals depèn dels interessos de les grans agències de contractació, sobretot nord-americanes.
"No volem posar en perill una història d'èxit"
Martí no vol marcar cap línia vermella, tot i que se sentiria "més còmode veient com funciona un festival d'aquesta magnitud" abans de prendre cap decisió. "Aquesta és una ciutat exigent perquè també és una ciutat que aporta moltíssim", ha afegit. Tanmateix, el tinent d'alcaldia de Cultura admet que "ha de ser molt complicat" per a "festivals d'aquesta escala" treballar d'acord amb els calendaris que marquen les agències, i confia que es pugui arribar a un acord entre l'Ajuntament i el Primavera Sound. Davant d'ultimàtums, Martí s'estima més parlar de "pausa i serenor". "No volem posar en perill una història d'èxit", assegura.
El conflicte no és cap novetat en la relació entre el festival i l'Ajuntament. El Primavera Sound ja va tenir problemes quan es feia al Poble Espanyol, que es van solucionar amb el trasllat al Fòrum, un espai que a més a més ha permès el creixement del festival. Però també hi ha hagut problemes al Fòrum, com ara poder garantir el lloguer de l'auditori amb dos o tres anys d'antelació o el manteniment i l'asfaltat del recinte dels concerts a la plataforma marina (l'espai que acull els escenaris principals).
Elsa Artadi, presidenta del grup de JxCat a l’Ajuntament de Barcelona, ha criticat el “poc interès” del govern municipal pel Primavera Sound, i ha anunciat que portarà el tema al ple del 23 desembre. “És urgent aturar la fuga d’esdeveniments”, diu Artadi. A favor del festival també s'ha manifestat el Gremi de Restauració de Barcelona, que no vol que el Primavera marxi perquè “és un actiu” de la ciutat que cal “conservar, cuidar i potenciar en la mesura que sigui possible”.
La política d’expansió del festival
Des del 2018 el Primavera Sound està participat pel fons d’inversió nord-americà The Yucaipa Companies en un percentatge que no s’ha revelat. Va ser un primer pas per “tenir socis amb múscul, no només financer, sinó també d’influència per poder arribar a llocs on era difícil entrar”, tal com va explicar Gabi Ruiz fa dos anys. Però calia anar més enllà, i ara el canvi de model del festival forma part d’una política d’expansió del Primavera Sound (amb noves edicions a Buenos Aires, Santiago de Xile, São Paulo i Los Angeles, a més de la de Porto). El festival diposita el seu futur en el creixement i el posicionament com a marca forta en un panorama dominat per gegants com Live Nation, aliat en el Primavera Sound que es farà a Los Angeles l’any que ve. Mostrar solidesa i tenir una bona relació amb les administracions serien cartes que podrien jugar a favor del festival si mai rebés una oferta de compra, o si el fons d’inversió decidís ampliar la seva participació.