'El quadern daurat' i 'Les tres germanes' es reparteixen els Premis de la Crítica d'Arts Escèniques
La Veronal triomfa en dansa amb els guardons a millor espectacle i coreografia
BarcelonaAquest any, abans i tot de la gala dels Premis de la Crítica, la controvèrsia ja corria per Twitter: Àngel Llàcer la va encendre unes setmanes abans amb uns missatges incendiaris contra el jurat perquè havien deixat desert el premi a millor actor de musical. "L'única cosa deserta és el vostre cervell", va escriure el director i dramaturg, disparant contra els crítics. I, esclar, aquella irreverència ha sobrevolat els primers moments de la cerimònia d'entrega dels guardons, que ha tingut lloc aquest dilluns a La Villarroel. "La categoria de millor actor de musical ha desaparegut aquest any, així que em corono reina una altra vegada", ha dit Joan Vázquez, que va guanyar-lo l'any passat i que s'ha encarregat d'obrir la gala.
Els grans triomfadors dels 23ens Premis de la Crítica han sigut El quadern daurat, de Carlota Subirós, i Les tres germanes, dirigit per Julio Manrique. El primer muntatge ha fet festa grossa amb sis premis: a millor direcció d'escena, actriu principal per a Nora Navas, adaptació dramatúrgica per a Subirós i Ferran Dordal, espai escènic per a Max Glaenzel, il·luminació per a Carlos Marquerie i vestuari per a Marta Rafa. Subirós ha recordat com les restriccions pandèmiques la van portar a "fer tres versions de l'espectacle, tres bogeries", i ha subratllat la importància "d'un text que posa una dona al centre" i aborda "la seva complexitat". Les tres germanes ha guanyat els premis a millor espectacle, actriu de repartiment per a Mireia Aixalà i so per a Damien Bazin. "Tant de bo ens deixin tornar a omplir els teatres igual com van els AVE, perquè el teatre també cura", ha reclamat Aixalà.
Teatre contra la precarietat i el masclisme
Al llarg de tota la cerimònia, les paraules que més han sonat han sigut precarietat i presencialitat. El dramaturg Guillem Clua, millor text per Justícia, ha recordat la "ferida" del tancament dels teatres el 12 de març de l'any passat. I Josep Maria Pou, premi a millor actor principal pel mateix espectacle, ha afegit: "Em sembla una injustícia que Justícia no tingui una justa i més llarga vida, sobretot tenint en compte que és un producte d’un teatre públic, fet amb diners de tothom". També s'ha reconegut Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers d'Àlex Rigola (millor espectacle de petit format), Albert Prat per L'Hèroe (millor actor de repartiment) i Aurora Bauzà i Pere Jou per Aquella nit (música original). Nus Cooperativa ha fet el discurs més contundent de la nit després de rebre el premi honorífic María José Ragué: "Estudiants de teatre han trencat el silenci sobre els abusos que han patit. Quina ha estat la resposta del sector? És important que comencem a autoqüestionar-nos i a agafar responsabilitat per no alimentar el masclisme en el món del teatre".
En dansa, els crítics han premiat Sonoma de La Veronal (millor espectacle i coreografia), Víctor Pérez Almero per Rèquiem nocturn (millor ballarí), Janet Novas per Mercedes máis eu (millor ballarina), Andrés Corchero per Absències (millor solo de dansa), Sirènes, Pastoral, Nocturne del Ballet de Biarritz (dansa clàssica) i Atura del Ballet de Barcelona (millor peça de curt o mitjà format). Al recollir el premi Gonzalo Pérez de Olaguer, el Tricicle ha demanat a la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, "que s'augmenti l'aforament dels teatres" i ha destacat la feina de la gent més jove de la professió.
Els crítics també han guardonat Oriol Puig per Karaoke Elusia (premi revelació), It don't worry me (noves tendències) i Alhayat o la suma dels dies de La Viciosa (nova veu). En clau internacional, han premiat The Scarlet Letter d'Angélica Liddell (espectacle de teatre) i And so you see... de Robyn Orlin i Albert Khoza (dansa). En teatre musical s'ha reconegut ex aequo A chorus line i Infanticida, i per aquest últim muntatge Neus Pàmies ha rebut també el premi a millor actriu de musical. La companyia Pagans ha demanat als programadors "que s'arrisquin" després de rebre el premi arts de carrer per Paraules que trenquen ossos i just després la companyia Campi qui Pugui –millor espectacle de teatre familiar per Camí a l'escola– ha recordat "que al teatre familiar hi participen els mateixos professionals que a la resta d’arts escèniques i mereixen visibilitat".