LES ESTRENES DE LA SETMANA
Cultura04/05/2012

Por i fàstic a Puerto Rico

L'univers al·lucinogen de Hunter S. Thompson aterra a les pantalles dels cinemes de la mà de Johnny Depp. Los diarios del ron adapta una de les primeres novel·les de l'autor de Por i fàstic a Las Vegas.

Xavi Serra
i Xavi Serra

BARCELONA.Hunter S. Thompson (1937-2005) no va morir jove ni va deixar un bonic cadàver -es va suïcidar amb un tret al cap-, però va viure ràpid. Poc després de llicenciar-se a les forces armades i abans de revolucionar les lletres nord-americanes amb els seus reportatges rabiosos i al·lucinògens -un periodisme en primera persona de contorns literaris i una estranya lucidesa-, Thompson va passar una temporada a Puerto Rico treballant per a una revista d'esports i submergint-se en la tradició local d'emborratxar-se de rom fins a quedar inconscient. Era el 1959 i tenia 22 anys.

D'aquella experiència en va sorgir Los diarios del ron , un retrat subversiu dels decadents ambients periodístics de l'illa i dels corruptes empresaris nord-americans decidits a convertir Puerto Rico en la nova Cuba -el paradís capitalista de Batista, esclar, no la república comunista de Fidel-. Oblidada a les golfes de Thompson durant dècades, la novel·la va restar inèdita fins que, suposadament, Johnny Depp va trobar el manuscrit a finals dels 90 en una visita a l'escriptor, i va convèncer Thompson de publicar-lo i vendre-n'hi els drets per adaptar el llibre a la pantalla. Sigui certa o no la història, catorze anys després arriba la versió cinematogràfica de Los diarios del ron , produïda i protagonitzada per Johnny Depp.

Cargando
No hay anuncios

L'actor 'gonzo'

La primera vegada que Depp es va endinsar en l'univers de Hunter S. Thompson va ser el 1998 en l'adaptació al cinema de Por i fàstic a Las Vegas , dirigida per l'exmembre dels Monty Python Terry Gilliam. L'actor va fer honor a l'estil gonzo de Thompson i se'n va anar viure a casa seva per estudiar el personatge, i convertir-se en l'ombra de l'escriptor durant quatre mesos. El resultat va ser una identificació total entre ells, una simbiosi perfecta que es va traslladar a la pantalla.

Cargando
No hay anuncios

Després de la mort de Thompson, la idea d'adaptar Los diarios del ron a la pantalla va ser l'excusa perfecta per retre homenatge a l'escriptor. "És Hunter abans de convertir-se en Hunter", deia Depp. "Aquí és on comences a veure, sentir i comprendre els elements que el van portar a convertir-se en el Raoul Duke de Por i fàstic a Las Vegas ". L'actor s'inspira en Duke per interpretar el Paul Kemp de Los diarios del ron . "És com fer el mateix personatge, però quinze anys més jove, quan encara estava aprenent a expressar-se". Evidentment, Depp no és quinze anys més jove sinó catorze anys més gran que aleshores, però el seu carisma camaleònic esborra la diferència d'edat. "Kemp té alguna cosa especial; en el seu interior hi ha una energia en estat d'ebullició a punt de sortir disparada", afirma l'actor.

Sense fúria ni ritme

Cargando
No hay anuncios

Per dirigir Los diarios del ron , Depp va reciclar una idea dels dies de Por i fàstic a Las Vegas , quan va intentar -sense èxit- que l'anglès Bruce Robinson dirigís la pel·lícula. L'autor de la mítica Withnail & I , film de culte dels 80 per excel·lència, va rebutjar l'oferta perquè després de filmar el thriller Jennifer 8 havia decidit abandonar la direcció per les ingerències dels productors.

La insistència de Depp va donar fruit i, aquesta vegada, Robinson va acceptar la proposta i va interrompre una retirada que ja durava més de 20 anys per escriure el guió i posar-se al darrere de les càmeres a Los diarios del ron . I la pel·lícula, efectivament, bull de l'humor excèntric de Robinson, una mirada tèrbola regada amb alcohol i alhora lúcida que connecta amb la sensibilitat sense mesura de Thompson, però sense la fúria de l'escriptor, el seu ritme frenètic i al·lucinat i la intensitat que, per moments, Terry Gilliams sí que va saber capturar.