'Polizón': ¿deixaries morir algú per salvar la teva vida?

El director Joe Penna explora el dilema moral del bot salvavides en una nau espacial en direcció a Mart

Shamier Anderson i Anna Kendrick a 'Polizón'
2 min

'Polizón'

(2,5 estrelles)

Direcció: Joe Penna. Guio: Joe Penna i Ryan Morrison. 116 minuts. Estats Units (2021). Amb Anna Kendrick, Toni Collette, Daniel Dae Kim i Shamier Anderson. Disponible a Netflix

Polizón amplia l'horitzó d’Àrtic, el film anterior de Joe Penna, i alhora redueix el camp d'acció dels seus personatges. Si en aquella pel·lícula Mads Mikkelsen era un nàufrag al mar gelat de l'Àrtic, els dilemes morals dels quatre protagonistes de Polizón es dirimeixen entre els estrets passadissos d'una nau espacial que es dirigeix a Mart. Com altres pel·lícules recents que transcorrien, bé completament (Gravity) o en part (First man), a l'espai exterior, aquest és un film de ciència-ficció a escala humana en què el to especulatiu i fantàstic característic del gènere deixa pas a la gesta individual, més basada en la resistència física i psicològica dels protagonistes que en la seva habilitat per, diguem-ne, pilotar naus a través de l’hiperespai.

Tràiler de 'Polizón'

Al film li passa una mica el mateix que al coet que transporta els protagonistes: després d'un enlairament reeixit, una avaria deixa l'aparell i la seva tripulació encallats enmig de la galàxia. És encomiable la manera com, en el seu primer terç, la pel·lícula se cenyeix al que és essencial. Tant l'arribada a la base espacial com el descobriment del polissó que dinamita els plans de Toni Collette i els científics que l’acompanyen són resolts de forma expeditiva i amb una posada en escena que sovint posa l'ésser humà al centre: els rostres tensos en l'enlairament, els cossos movent-se àgilment per la laberíntica nau... És poc després, quan comença a faltar oxigen i es presenta el (molt) trillat dilema moral central, que la pel·lícula comença a girar sobre si mateixa i a mostrar signes d'asfíxia narrativa. La salvació arriba amb el que sembla ser l'especialitat del cineasta: la gesta física d'un ésser humà en un espai obert. El desenllaç, que transcorre íntegrament a l'exterior de la nau, està filmat amb un interessant joc d'escales –entre la immensitat de l'univers i la proximitat als protagonistes– que transforma aquest últim tram en un efectiu, i tens, film d'acció.

stats