SECTOR EDITORIAL
Cultura01/07/2014

Planeta creix més: es queda el 100% de Círculo de Lectores

El grup editorial vol impulsar la subscripció digital del club de lectura

Jordi Nopca
i Jordi Nopca

BarcelonaEl sector editorial espanyol continua el procés de transformació: si fa unes setmanes Penguin Random House comunicava l’adquisició d’Alfaguara, Suma de Letras i Taurus al grup Prisa, ahir Planeta va fer públic que obtindrà el control del 100% de Círculo de Lectores, que inclou el segell Cercle de Lectors. Des del 2010, el grup presidit per José Manuel Lara Bosch ja tenia el 50% de l’empresa, que fins llavors era a les oficines de Penguin Random House, al número 47 de la Travessera de Gràcia, amb la participació majoritària de Bertelsmann. Aquest canvi, que haurà de ser “aprovat per les autoritats de la Competència -tal com recordava l’editorial en un comunicat de premsa-, permetrà al Grupo Planeta adquirir una companyia que té un gran prestigi en l’àmbit cultural i editorial”.

L’any 1962, Reinhard Mohn, llavors president del grup Bertelsmann, i Josep Esteve Quintana, propietari de l’editorial Vergara, van fundar el conegut club de lectors, que durant les més de cinc dècades d’existència ha sumat “dotze milions de clients i ha editat més de 300 milions d’exemplars”, segons recordava el director general, Joaquín Álvarez de Toledo, amb motiu del 50è aniversari del club. Durant l’última dècada, coincidint amb l’eclosió del llibre electrònic, Círculo de Lectores ha hagut de replantejar-se els seus objectius: la venda casa per casa del seu extens catàleg ha anat perdent popularitat en un món on els lectors poden accedir als llibres amb un sol clic. En aquest sentit, una de les eines de reconversió digital que ha impulsat últimament és la plataforma Nubico, impulsada juntament amb Telefónica, tot i que actualment el club de lectura encara manté al voltant del milió de subscriptors. El 2012, Círculo s’havia plantejat una primera reconversió digital a través de Booquo, que es va posar en marxa oferint 10.000 títols en format electrònic i que pretenia crear una gran comunitat d’usuaris.

Cargando
No hay anuncios

Un mercat en transformació

Planeta comunicava ahir que “el Círculo de Lectores sortirà beneficiat de l’operació, aprofitant l’experiència i les complementarietats que li aportarà el grup i afrontant amb una garantia d’èxit més gran els reptes actuals que planteja un mercat en transformació constant”. L’aposta pel llibre digital, encara que a hores d’ara representi una facturació que ronda el 5% al conjunt de l’Estat, és un dels objectius del nou Círculo. Paral·lelament, la casa fundadora, Bertelsmann, ha decidit posar punt final a la versió alemanya del club: a finals del 2015 les filials d’Alemanya, Àustria i Suïssa hauran tancat.

Cargando
No hay anuncios

El primer canvi que experimentarà la plantilla de Círculo de Lectores, que actualment és de 150 treballadors, serà la mudança: fonts de l’empresa asseguren que a l’octubre una part dels departaments s’instal·laran a Planeta i la resta s’integrarien a la seu de Diagonal abans que s’acabi l’any. A més, la plantilla de Círculo tem una possible reducció de dues terceres parts dels treballadors, que passarien dels 150 actuals a només una cinquantena.

Ahir mateix, la revista Publishers Weekly feia públic el rànquing dels deu grups editorials més poderosos del 2013. En primer lloc hi ha Pearon, seguit de Reed Elsevier, Thomson Reuters i Wolters Kluwer. En cinquè lloc apareix Random House, seguit de Hachette Livre, Holtzbrink i Planeta, que en dos anys ha baixat dues posicions i ha passat dels 1.772 milions d’euros de facturació als 1.650. A la novena i desena posició del rànquing hi ha Cengage i McGraw-Hill Education.