Plácido Domingo dimiteix de l'Òpera de Los Angeles després de les acusacions d'assetjament

El tenor madrileny era el director general de la institució californiana

El tenor, amb més de 50 anys de carrera, assegura que les relacions eren consentides.
Xavier Cervantes
02/10/2019
2 min

Barcelona“Mentre continuo la feina per netejar el meu nom, he decidit que és en el millor interès de l’Òpera de Los Angeles que dimiteixi com a director general i abandoni les meves actuacions futures”, va explicar ahir Plácido Domingo en un comunicat enviat pel seu representant. Així anunciava la seva dimissió com a director general de la institució operística californiana, un càrrec que ocupava des del 2003. És una consequència més de les denúncies que una vintena de dones han fet públiques des de l’estiu i en què acusen Domingo d’assetjament sexual.

L’Òpera de Los Angeles, també mitjançant un comunicat, va agrair l’aportació “sense precedents i profunda” de Domingo a la vida cultural de la ciutat. “Sota el seu lideratge, l’Òpera de Los Angeles va ser coneguda per l’esperit de creativitat col·laborativa i l’habilitat per atreure magnífics artistes d’arreu del món. Agraïm a Plácido que hagi popularitzat l’òpera en la consciència de Los Angeles i estem profundament agraïts per la seva inspiració i dedicació a la nostra institució i comunitat”, afegeix la junta de directores de Òpera de Los Angeles.

Quan Associated Press va publicar els primers testimonis, l’Òpera de Los Angeles va anunciar que obriria una investigació sobre les acusacions. Paral·lelament, l’Òpera de San Francisco i la de Dallas i la Filharmònica de Filadèlfia van cancel·lar les actuacions que el tenor i ara baríton tenia programades. A més, l’American Guild of Music Artists (AGMA), el sindicat de l’òpera dels Estats Units, va anunciar una investigació pròpia perquè no confiaven en les investigacions que realitzava l’Òpera de Los Angeles.

Després de la cancel·lació al Met

El degoteig de cancel·lacions als Estats Units va arribar al punt culminant el 25 de setembre, quan la pressió de la plantilla de la Metropolitan Opera House de Nova York (Met) va fer que Domingo i el teatre arribessin a un acord perquè el cantant abandonés la producció de Macbeth que havia d’estrenar-se l’endemà. “Plácido Domingo ha acceptat abandonar totes les actuacions futures al Met, amb efecte immediat”, va assegurar la direcció de l’òpera novaiorquesa. “Encara que rebato fermament les acusacions recents en contra meva, i que estic preocupat per un clima en què es condemna la gent sense cap procés, després d’una reflexió crec que la meva aparició en aquesta producció de Macbeth restaria atenció a la dura feina dels meus col·legues dalt de l’escenari i també darrere l’escenari”, va explicarDomingo aleshores, seguint un relat que ha repetit en dimitir com a director general de l’Òpera de Los Angeles.

Ara com ara, Plácido Dominigo ja no manté relacions contractuals amb cap institució musical dels Estats Units. No passa el mateix a Europa. A l’agost va ser ovacionat a Salzburg i de moment segueix present en les programacions de teatres d’òpera i sales de concerts de Moscou, Viena, Madrid, València, Hamburg, Colònia, Berlín i Cracòvia.

stats