Art
Cultura30/11/2010

El moll de l'os de 'Ciència i caritat'

El Museu Picasso presenta la primera d'una sèrie d'exposicions orientades a renovar els plantejaments i els discursos de la col·lecció

Antoni Ribas Tur

Barcelona p { margin-bottom: 0.21cm; } Amb la dedicada a ciència i caritat, el Museu Picasso va presentar ahir la primera d'una sèrie d'exposicions de petit i mitjà format orientades a renovar els plantejaments i dels discursos de la col·lecció.

A partir les investigacions portades a terme pels equips del museu, "Ciència i caritat al descobert" situa l'artista com a fruit del seu temps. “El 1897, quan va pintar Ciència i caritat, Picasso encara no existia. Som davant d'una obra de Pablo Ruiz, un noi de només quinze anys que ja estava extraordiàrimanent dotat tècnicament per a la pintura”, va afirmar Pepe Serra, director del museu, que va voler recordar, a més, que tot i que Picasso és el gran artista del segle XX, les arrels de la seva formació (va néixer el 1881) es troben al segle XIX.

Cargando
No hay anuncios

L'origen de Ciència i caritat el trobem en l'afany de José Ruiz, el pare de Picasso, perquè el seu fill triomfés com a pintor allà on ell havia fracassat. Li va proposar el tema i fins i tot va posar com a model per al personatge del doctor que apareix a la part esquerra del quadre. Així, el jove Picasso, que es va inspirar en l'obra La visita de la mare d' Enrique Paternina, la va pintar entre el gener i el març de 1897, i al maig la va presentar a l'Exposició Nacional de Belles Arts, on va obtenir una menció honorífica.

Al costat de la radiografia de l'obra, de les analítiques de pigments i dels sis esbossos que conserva el museu, l'exposició recull diverses obres de temàtica clínica de diversos pintors europeus i nord-americans com Théobald Chartran, Heny Geoffroy, Leo Van Aken, Arturo Michelena, Marc-Aurèle de Foy Suzor-Coté o Antonio Casanova. Segons Malén Gual, Ciència i caritat té “semblances argumentals i compositives” amb les pintures d'aquesta mateixa temàtica realitzades per aquests artistes. “Ciència i caritat sintetitza el sentiment popular de finals del segle XIX que, malgrat considerar els metges com a herois al servei de la humanitat, mantenia la confiança dels ordes religiosos”.