Arts escèniques

Pepa Plana i Nan Valentí fan la guerra amb escombres i coladors

'Si tu te'n vas' es pot veure al Centre de les Arts Lliures fins al 30 de gener

Un moment de l'espectacle 'Si tu te'n vas' al Centre de les Arts Lliures
2 min

BarcelonaLes relacions entre veïnes van prendre un caràcter diferent durant el confinament del 2020, quan pràcticament no es podia sortir de casa i, de sobte, la convivència dins dels blocs de pisos es va fer molt més intensa. Pepa Plana i Nan Valentí van veure en aquella situació material per a un nou espectacle de pallasses i es van posar a treballar. El duet artístic va imaginar tres veïnes de caràcters completament oposats, que es coneixen però no acaben de caure's bé fins que arriba una guerra i s'adonen que han d'aparcar les seves diferències perquè es necessiten. "Entre elles no s'entenen, però s'estimen", explica Plana. Les veïnes –interpretades per Plana, Valentí i Lola González– són les protagonistes de Si tu te'n vas, el nou muntatge de la companyia, que es representa al Centre de les Arts Lliures de Barcelona fins al 30 de gener.

"L'espectacle parteix de les baralles quotidianes entre veïnes fins que ve l'eterna guerra", diu Plana, que és coautora i codirectora de la peça juntament amb Valentí. Juntament amb Joan Montanyès Monti, ja havien portat a escena la guerra amb Èxode, que girava al voltant de la Guerra Civil Espanyola. En aquesta ocasió han preferit no centrar l'obra en cap conflicte bèl·lic concret. "Parlem de la guerra en general perquè, en algun lloc o altre, sempre hi és. Els humans som imperfectes i ens continuem barallant", subratlla Plana. Les tres veïnes són una dona que ve de l'aristocràcia (Valentí), una cosidora presumida (Plana) i una fustera barroera (González) que comparteixen edifici. La primera interpreta el rol de la cara blanca, la segona és l'Augusta i la tercera és la contra-Augusta. "És un espectacle tan dramàtic que fa morir de riure", assenyala Plana.

Entrades clàssiques en femení

Si tu te'n vas es pregunta: "Què faries si estiguessis en guerra?" A partir d'aquí, acompanya les protagonistes en la recerca per trobar un altre lloc on viure. "Enceten un èxode que hem intentat fer molt plàstic i visual. Busquen un nou lloc per seguir amb el seu cosmos", explica Valentí. La fugida es combina amb entrades (números clàssics de pallassos) fetes històricament en masculí. "N'hem agafat l'estructura i les hem adaptat per veure què passa quan les llegim en femení", apunta Plana. Una de les entrades, per exemple, és La instrucció, en què tres pallassos fan instrucció militar. "A Èxode la vam fer amb armes de fusta, però aquí les hem substituït per escombres i coladors. Tot ho fa encara més ridícul i absurd", explica Valentí. "No reproduïm estereotips masculins perquè no funcionaria. Com a pallasses sempre juguem amb la nostra feminitat, és una de les nostres armes", afegeix Plana. A través de les peripècies de les tres veïnes, l'obra també fa una picada d'ullet a poetes com Joan Maragall, Maria-Mercè Marçal i Gloria Fuertes. Si tu te'n vas s'havia d'estrenar l'any passat, però la crisi sanitària va obligar a posposar-lo. Però aquesta no és l'única conseqüència de la pandèmia. "El públic va sempre amb mascareta i ho notem moltíssim. És una barrera, les rialles són molt apagades, tot i que ja ens hi estem acostumant", lamenta Plana.

stats