Patrimoni

Els tinglados del moll oriental del Port de Barcelona recuperen l'esplendor a punt per a la Copa Amèrica

Uns pòrtics de fusta entre els edificis destaquen en unes obres que han costat 7,3 milions d'euros

3 min
Vista aèria dels tinglados del moll oriental del Port de Barcelona

BarcelonaEl Port de Barcelona va viure un moment de gran transformació al començament del segle XX arran de l'aparició de la navegació a vapor, una revolució que va implicar ampliar les instal·lacions portuàries. Ara tres dels edificis que es van construir en aquell moment, els quatre tinglados del moll oriental, obra de l'enginyer Julio Valdés Humarán, tornen a lluir com nous després d'una restauració integral que ha costat 7,3 milions d'euros. Al llarg dels anys els edificis havien servit per a diferents usos, per la qual cosa s'hi havien fet obres segons les necessitats de cada moment. Ara amb la restauració s'ha posat en relleu el seu caràcter històric. "La rehabilitació d’aquests edificis suposa un nou pas endavant en el compromís del Port de Barcelona per preservar el patrimoni i obrir a la ciutadania més espais del Port Vell", afirma el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. "Volem que els tinglados passin a formar part de la vida del barri, de la ciutat i del país", subratlla David Pino, director del Port Vell i coordinador de la Copa Amèrica de vela.

Interior d'un dels tinglados del moll oriental del Port de Barcelona.
Exterior dels tinglados del moll oriental del Port de Barcelona.

Les obres van començar el març del 2023 i han acabat a punt per a la celebració de la Copa Amèrica aquest estiu, durant la qual tres dels edificis funcionaran com a punt de trobada per a la comunitat nàutica. El quart serà l'estació marítima del nou bus nàutic entre el moll de les Drassanes, el Portal de la Pau i la Nova Bocana. L'objectiu de l'autor del projecte, l'arquitecte Pau Díez, ha sigut mantenir l'estètica original dels edificis i al mateix temps actualitzar les instal·lacions. Ara els edificis reben el nom dels seus antics usos com a Carbonera i dipòsit d'embarcacions de petites dimensions, Fusteria i Taller de metal·lúrgia. En el cas del de Carbonera, la coberta s'ha refet amb unes encavallades metàl·liques semblants a les que hi havia, mentre que les de Fusteria i Taller s'han refet amb fusta. Així mateix, ara Carbonera i Fusteria estan units per uns pòrtics de fusta que els aglutina i que estan concebuts per donar la benvinguda al públic. Els tinglados són una sola planta, perquè no hi hagués entrebancs, i les torres que tenen en els extrems eren habitatges per a les tripulacions.

Quan acabi la Copa Amèrica està previst que els tinglados puguin servir, amb la col·laboració del departament de Cultura, per a usos culturals. Per ells mateixos ja representen la memòria dels treballadors i les empreses que els han fet servir durant tot aquest temps.

Robin Knox-Johnston a bord del 'Suhaili'.

Sail In Tour: cinema nàutic al CCCB

La celebració de la Copa Amèrica té una extensió cultural, l'anomenada Regata Cultural, que inclou un apèndix del Sail In, el festival internacional en l'àmbit del cinema i la cultura nàutica que es fa a Bilbao. Aquest Sail In Tour barceloní programa tres sessions al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) els dies 24 de maig, 21 de juny i 26 de juliol, sempre a partir de les 18 h.

En la primera sessió es projectaran els documentals Philospher of the sea, sobre el viatge del navegant suec Sven Yrvind d'Irlanda a Nova Zelanda, i Sir Robin Knox-Johnston: sailing legend, sobre el navegant britànic que el 1969 va fer la primera volta al món a vela en solitari i sense escales. El mateix Knox-Johnston serà present a la projecció.

stats