El Museu de Lleida rep dues taules gòtiques del Mestre de Vielha
Es tracta de dues pintures amb l'escena de l'Anunciació, sant Fabià i sant Sebastià
BarcelonaLa col·lecció del Museu de Lleida creix: la Diputació de Lleida hi acaba de dipositar dues taules amb l’Anunciació, sant Fabià i sant Sebastià atribuïdes al Mestre de Vielha que va comprar a un col·leccionista particular. Així, el museu reforça la representació dels quatre pintors que van treballar entre Catalunya i l'Aragó a la segona meitat del segle XV: Pere Garcia de Benavarri, el més destacat, documentat entre 1445 i 1485 en ciutats com Saragossa i Barcelona; i els seus deixebles Pere Espallargues, el Mestre de Vielha, i Jaume Ferrer II. De fet, el Mestre de Vielha podria ser també Bartomeu Garcia, fill de Pere Garcia de Benavarri.
Segons l’historiador i antic conservador del museu Alberto Velasco, els trets que distingeixen el Mestre de Vielha d’altres deixebles de Garcia de Benavarri són l’anatomia dels personatges. Es tracta de “la línia vermella de la part baixa del globus ocular i les dues línies negres que marquen la separació entre els llavis de la boca”.
Les dues taules quedaran exposades a les sales del Gòtic, on complementaran l’exposició permanent dedicada a la segona meitat del segle XV. Corresponen a dos carrers d’un retaule més gran. Com que l'escena de l’Anunciació s’ha de veure sense cap element que trenqui l’escena, des del museu afirmen que l’Anunciació i les imatges dels dos sants haurien format part d’un retaule més gran de com a mínim cinc carrers. Aquestes pintures haurien format part d’una banda lateral i el retaule també hauria tingut un bancal que l’hauria tancat per la part inferior.
Abans d’aquestes dues taules, el Museu de Lleida tenia una altra obra del Mestre de Vielha, una taula de sant Pere i Calvari procedent de l’església de Nostra Senyora dels Dolors de Peralta d'Alcofea. Ara és a les reserves des que la primavera de l’any passat es va presentar la remodelació de les sales del Gòtic.