NOVA YORKA Pa negre encara li queda molt camí per recórrer. No en té prou amb els nou premis Goya i la bona acollida del públic allà on s'estrena. També vol colar-se als Oscars i les pròximes setmanes seran determinants per convèncer els votants de Hollywood. La productora Isona Passola encapçala la delegació de promoció de la pel·lícula que divendres va aturar-se al festival Spanish Cinema Now, que organitza anualment el Lincoln Center de Nova York. "No et negaré que és molta tensió, però a mi m'encanta, m'ho estic passant bomba", confessa Passola després de la projecció en una sala en què volta com una baldufa entre espectadors entusiastes, periodistes inquisidors i tapes de formatge. L'equip de Pa negre començarà el 2012 a Los Angeles per fer soroll amb la pel·lícula i convertir-la en un dels cinc títols que competiran pel premi a millor pel·lícula de parla no anglesa el 26 de febrer. "Estem animats, tenim molt bona rebuda". I la projecció d'aquella nit a Nova York sembla donar-li la raó.
Un parell d'hores enrere, en una sala sense ni una butaca lliure i en què se sentia parlar pràcticament tant català com anglès, Isona Passola i l'actriu Nora Navas van pujar a l'escenari per contextualitzar el que anàvem a veure. "Aquesta pel·lícula és en català, una llengua cooficial que parlen 11 milions de persones", va explicar Passola barallant-se amb l'anglès. I encara va llançar una altra advertència: "En aquesta pel·lícula no es maltracta cap animal, és tot mentida, això és cinema". Va fer bé d'advertir una audiència, la nord-americana, força més sensible al maltractament animal que a certes desgràcies humanes. Sobretot tenint en compte que cinc minuts després la sala s'estremia amb l'escena d'un cavall que és cruelment empès cap a un abisme de roques. El realisme és tan brutal que la pregunta estava cantada. "Ho sabia", va respondre Passola a la xerrada posterior a la pel·lícula, conscient de l'interès que genera. "Hi havia dos cavalls, un de viu i un de mort que ens va arribar congelat en un dia extraordinàriament calorós". El públic va seguir amb el riure fluix les explicacions tècniques de la productora que va emfasitzar el neguit de gravar amb tres càmeres una escena que havia de sortir bé a la primera perquè no hi hauria una segona presa. Nora Navas va aportar la visió del director: "L'Agustí va concebre l'escena com una metàfora de la Guerra Civil, aquesta acció fa esclatar una guerra en aquest poble". Agustí Villaronga també participa en la promoció de la pel·lícula però es va perdre l'estrena a Nova York perquè està embrancat en el rodatge de la minisèrie de televisió Una carta para Evita. La conversa va tornar al fons de la trama que relata un moment històric molt concret, el de la postguerra, en un punt geogràfic molt específic, la comarca d'Osona. "És una història universal, una pel·lícula que l'entén tothom", raona Passola, perquè "demostra, una vegada més, que no s'ha de tenir por de les coses particulars, a l'inrevés, el que és particular, si està ben fet, és enriquidor i a la gent li agrada molt veure realitats diferents". La productora sembla orgullosa d'obrir la realitat catalana en una ciutat en què, si bé és cert que Catalunya desperta passions, encara hi ha gent que no sap ubicar Barcelona en un mapa.
Després de la projecció, Isona Passola i Nora Navas es movien inquietes per una sala en què eren el reclam de molts catalans que viuen a Nova York i que sentien la necessitat de parlar-hi, com si això els acostés més a casa. Pa negre es va convertir divendres en la millor carta de presentació de Catalunya. Ara només els falta conquerir també Hollywood.