Crítica de cinema
Cultura29/08/2019

‘El hotel a orillas del río’: un suggeridor conte de fantasmes monocrom sobre els clarobscurs de la soledat

Crítica de la nova pel·lícula del director sud-coreà Hong Sang-soo

Toni Junyent
i Toni Junyent

Direcció i guió: Hong Sang-soo. 96 min. Corea del Sud (2018). Amb Gi Ju-bong, Kim Min-hee i Kwon Hae-hyo.

Un poeta immers en una crisi vital reuneix els seus dos fills en un hotel desolat, tan sols habitat per algun gat vagabund i dues dones que s’acompanyen per refer-se d’un tràngol. Durant una conversa, l’home li explica a un dels fills que el seu nom pot significar que té dues ments, una al cel i una altra a la terra, i que han d’estar equilibrades per poder tenir pau. En aquest interregne, entre el món dels vius i el dels morts, entre el somni i la vigília, transcorre l'última pel·lícula de Hong Sang-soo. Gairebé un amarg conte de fantasmes, a 'El hotel a orillas del río' els vidres que filtren la llum del sol de vegades semblen separar una dimensió de l’altra i el gest d’aclucar els ulls o arraulir-se a descansar introdueix transicions inesperades amb les quals el cineasta sud-coreà fa trontollar la nostra percepció. Obra de maduresa o potser de trànsit, també podem veure-la com una mena de coda enigmàtica als tres films amb què, el 2017, Hong disseccionava la seva tempestuosa relació adúltera amb l’actriu Kim Min-hee, a qui retrobarem en aquesta captivadora pel·lícula.