"Sota cap circumstància autoritzaré la sortida del MNAC de les pintures de Sixena"
El conseller Santi Vila mostra fermesa contra la resolució judicial que obliga el museu a retornar provisionalment les pintures murals a l'Aragó
BarcelonaEl pitjor malson per al MNAC s'ha complert: la titular del jutjat de primera instància número 2 d'Osca ha ordenat aquest dimecres l'execució provisional de la sentència que obliga el Museu Nacional a retornar les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena i restituir-les al cenobi.
La reacció del Govern no s'ha fet esperar. Durant la roda de premsa posterior al Consell Executiu, la portaveu del Govern, Neus Munté, ha qualificat la demanda de l'execució provisional de la sentència de "despropòsit". "Lamento tornar a dir que aquest cas és un autèntic despropòsit –ha dit Munté–, així com també el cas de les obres dipositades a Lleida". Munté ha subratllat que "la Generalitat esgotarà totes les vies legals" perquè prevalgui el seu criteri i ha recordat el risc que suposa tornar a arrencar les pintures.
El conseller de Cultura ha afirmat, a la tarda: "Sota cap circumstància autoritzaré la sortida d'aquestes pintures. Jo i el govern n'assumirem la responsabilitat", ha afirmat "amb actitud granítica" el conseller Santi Vila. També ha assegurat que ni el museu ni la Generalitat no han rebut la interlocutòria del jutjat i, per tant, no hi han pogut fer al·legacions. Ha lamentat la "manca de respecte" d'haver d'assabentar-se'n pels mitjans. Després de rebre la notificació judicial, tenen 5 dies per enviar a la jutge la negativa a executar la devolució provisional perquè no està avalada científicament. A més d'insistir en l'oposició frontal del Govern, ha anunciat que els pròxims dies faran públics informes d'especialistes internacionals que desaconsellen el trasllat. "Ja no estem davant un problema de titularitat sinó d'una qüestió de protecció d'un patrimoni de la humanitat".
"Traslladar les pintures de Sixena seria una temeritat"La magistrada insta la institució museística catalana a informar en un termini de 20 dies sobre el procediment previst per desmuntar les pintures exposades, en quines condicions es procedirà a traslladar-les i el nom dels tècnics responsables del procés. En la mateixa sentència requereix també al govern d'Aragó perquè en el termini de 10 dies informi al jutjat de les condicions estructurals i climàtiques de la sala capitular.
Els antecedents del cas
El 4 de juliol la jutge va anunciar la sentència que condemnava a retornar les pintures al monestir aragonès. Era la primera resolució del segon litigi que enfronta l'Aragó i Catalunya per l'art de Sixena (el primer és el dels objectes provinents del monestir, alguns dels quals ja han estat retornats). La jutgessa d’Osca considerava les pintures murals com un bé immoble inseparable de l’edifici del qual van ser arrencades i qüestionava que s'haguessin mogut de Sixena per salvar-les (es tracta d'un episodi fruit de la Guerra Civil en el qual la secció de Patrimoni Artístic de la Generalitat va intervenir per rescatar tresors patrimonials en perill, en una època en què la diòcesi de Lleida abastava part dels Monegres; l'Aragó ho considera un robatori).
El museu català i la conselleria de Cultura sempre han defensat que aquest trasllat seria catastròfic. "Seria una temeritat", deia el conseller. Suposaria desmuntar pintures del segle XIII i fins i tot separar-les de la restauració que s'hi havia fet en una sala creada expressament per a aquesta obra, que les monges de Sixena van cedir en comodat. Per això, per a la part catalana és sorprenent que, davant el risc que es facin malbé les pintures en el trasllat, igualment la jutge opti per fer-ho executar provisionalment, a l'espera del recurs que la Generalitat ja ha presentat. Sobretot tenint en compte que el MNAC és el museu de referència a l'Estat sobre aquest període i que el cenobi aragonès no compleix cap condició per a la conservació i seguretat de les pintures en aquests moments. Podria ser que, quan es resolgui, si és a favor de la part catalana, ja no hi hagi pintures.
L'estratègia aragonesa
Aquesta sentència respon a la demanda aragonesa que ja ha fructificat en el cas dels objectes provinents del monestir. En part. Aquest juliol, 53 objectes van sortir del Museu Nacional rumb al monestir de Sixena en compliment d'una sentència judicial que també donava la raó a l'Aragó i en demanava l'execució provisional. El conseller de Cultura no va posar traves a aquest trasllat perquè es tractava de peces de poc valor artístic que, de fet, eren a les reserves del museu. No es van entregar, però, les peces que es troben al Museu de Lleida, perquè estan catalogades. Tot i que a l'octubre la jutge va amenaçar amb accions penals i multes, la Generalitat no ha rectificat.
L'origen del conflicte
Per entendre el cas (vegeu 9 claus per entendre el litigi pels béns del monestir de Sixena) cal remuntar-se a la Guerra Civil, posteriorment a la necessitat de les monges de l'orde santjoanista de Sixena de vendre patrimoni per qüestions com la rehabilitació del monestir, i finalment també a la politització d'un cas artístic per generar identitat que ha liderat el govern de l'Aragó, que va demanar els poders de les monges santjoanistes (en tot cas, 'hereves' de les que van signar els contractes, perquè les signants ja són mortes i les membres de l'orde ni tan sols viuen a Sixena) per acudir als jutjats, un moviment que havien intentat abans sense èxit.