Crítica de música

Gran nit d'opereta al Liceu

Marc Minkowski dirigeix una magnífica versió concert de 'Die Fledermaus (El ratpenat)'

Un moment de la interpretació de 'Die Fledermaus (El ratpenat)' al Liceu.
2 min
  • Les Musiciens du Louvre, dirigits per Marc Minkowski
  • Cor de Cambra del Palau de la Música, dirigit per Xavier Puig
  • Versió semiescenificada

Feia quaranta anys i mig que l’opereta més cèlebre de Johann Strauss II (sí, l’autor d’El Danubi blau) no pujava a l’escenari del Liceu. Ara, Die Fledermaus (El ratpenat) ha tornat a desplegar les ales al teatre de la Rambla en una versió semiescenificada; és a dir, amb moviment i actuació per part dels cantants però sense escenografia, i amb la formació orquestral (Les Musiciens du Louvre) dalt de l’escenari i amb la direcció musical de Marc Minkowski.

L’àgil dramatúrgia i l’adaptació del llibret –a càrrec de Romain Gilbert– han contribuït a l’èxit de la vetllada. Gran nit d’opereta, gràcies sobretot a un treball rodó per part de Minkowski, que a més de ser especialista en música barroca i del classicisme ha abordat en diverses ocasions les operetes de Jacques Offenbach i per a qui Johann Strauss II és una prolongació natural de les seves afinitats musicals. Minkowski, que va seguir bé les bromes proposades per Gilbert, concerta de meravella i respira amb els cantants, amb una modèlica complicitat. Escumejant lectura, doncs, la del director francès davant d’una orquestra petita, dúctil i de so rodó, i ben complementada per les intervencions del Cor de Cambra del Palau de la Música que dirigeix Xavier Puig.

En escena, un fabulós equip de cantants va donar unitat estilística a les desenfadades notes de la partitura i amb excel·lències molt destacades, començant per la gran Adele d’Alina Wunderlin. Molt ben resoltes les csárdás hongareses al segon acte a càrrec de Iulia Maria Dan (Rosalinde), al costat del flexible Eisenstein de Huw Montague Rendall. Rotunditat vocal la del Falke de Leon Kosavic i del Frank de Michael Kraus i més discret l’Alfred del tenor Robert Lewis. L’Orlofsky de la mezzosoprano Annelie Sophie Müller va estar a l'altura, així com la Ida de Sandrine Buendia i el Blind de Kresimir Spicer. Memorable intervenció de l’actor Manfred Schwaiger com a Frosch, amb bromes molt ben pensades per a una part dialogada que sol actualitzar-se.

El públic va respondre amb aplaudiments després de pràcticament tots els números musicals. Hi havia ganes de passar-ho bé amb una comèdia com aquesta, fresca i que a Viena forma part dels esdeveniments musicals de Nadal i Cap d'Any.

stats