Les obres de la Meridiana deixen al descobert un tram del rec Comtal
També s'han localitzat una séquia i els estreps d'un pont del Ferrocarril del Nord
El rec Comtal té mil anys d’història (dos mil si hi sumem la seva vida anterior com a aqüeducte romà) i sempre ha estat sota el paviment. Neix a Montcada i Reixac, fa giragonses i travessa nou dels onze districtes de Barcelona. Les obres, a vegades, fan que aquesta imponent obra hidràulica emergeixi i deixi de ser invisible. Ha passat aquesta setmana a la mitjana de la Meridiana, on n'ha aflorat un tram a tres metres de fondària, entre els carrers de Trinxant i de la Nació. Amb les obres també s'han trobat els estreps d'un pont del Ferrocarril del Nord, i una séquia.
El tram del rec descobert discorre perpendicular a la Meridiana, un recorregut que els arqueòlegs ja coneixien. Hauria estat construït en dues fases diferents. Els murs, que es troben a la part inferior i que estan fets amb pedres de mida mitjana lligades amb morter blanc, es calcula que es van aixecar al segle XVIII o a la primera meitat del segle XIX. La segona obra es va fer quan es va construir el Ferrocarril del Nord, que havia d'unir Barcelona amb Granollers, entre el 1850 i el 1860. Aleshores es va construir un pont fet amb bigues pel qual havien de circular els trens, per sobre del rec. D'aquesta via tampoc en queda cap rastre perquè el tren, al seu pas per la Meridiana, es va soterrar entre els anys 40 i 50 del segle XX. La séquia, que travessa el rec, es calcula que es va construir a la segona meitat del segle XIX i es creu que estaria destinada al regadiu dels cultius de la zona.
El rec Comtal encara continua viu. En alguns punts de Ciutat Vella s’utilitza com a clavegueram i, per exemple, encara rega la finca de la Ponderosa, a Vallbona, que té unes vuit hectàrees. A Vallbona corre l’aigua, però després el rec es torna invisible i només ressorgeix en restes arqueològiques: al Born CCM i al carrer de la Marquesa. Actualment hi ha dos trams del rec protegits: el que hi ha al Born CCM, que és Bé Cultural d’Interès Nacional, i la zona del Molí de Sant Andreu, que és Bé d’Interès Local. La resta del rec no té cap mena de protecció legal.
Quan s'hagi documentat aquest tram del rec es reprendran les obres i l'obra hidràulica tornarà a ser soterrada. No és la primera vegada que apareixen trams del rec Comtal: el 2009, per exemple, es va fer una excavació a l’avinguda Vilanova, quan es va construir l’accés a l’estació de l’Arc de Triomf, que va fer canviar la cronologia del rec Comtal i va situar-ne la construcció al segle IX.
El rec Comtal que sí que es pot visitar
Un altre tram va sortir a la llum durant les obres al carrer Doctor Aiguader el 2011. És la sortida al mar i va funcionar entre els anys 1715 i 1721. L’aigua, en aquest cas, va adquirir un valor defensiu. És un tram provisional que es va fer amb motiu de la construcció de la ciutadella borbònica i va funcionar com a barrera de seguretat i fossat. Al Born CCM es pot veure part de l’antic traçat juntament amb un dels ponts que el creuava: el pont de la Carnisseria, a tocar del desaparegut carrer dels Ventres, batejat així pels artesans que hi feien cordes d’instruments musicals amb l’estómac de certs animals.