MÚSICA

Un nou impuls per al Festival Pau Casals

Bernard Meillat s’estrena com a director artístic en la 37a edició de la cita musical del Vendrell

Un nou impuls per al Festival Pau Casals
i Xavier Cervantes
11/07/2017
3 min

Barcelona“Ambició, rigor i treball. Aquests són els nostres valors”, diu Jordi Pardo, director general de la Fundació Pau Casals. Amb aquests arguments afronten la 37a edició del Festival Internacional de Música Pau Casals (FIMPC), que tindrà lloc al Vendrell del 13 al 24 de juliol i que suposa l’inici d’una nova etapa. La Fundació, l’Ajuntament del Vendrell i l’Auditori Pau Casals sumen recursos i entusiasme per donar un nou impuls al festival incorporant “un relat coherent” i confiant la direcció artística al periodista i musicòleg francès Bernard Meillat, autor d’un projecte de recerca d’enregistraments de Pau Casals i membre de la Comissió Assessora Internacional de la Fundació Pau Casals. L’oferta artística és notable, amb noms com els pianistes Jean-Bernard Pommier i Richard Goode, l’organista Benjamin Alard, el violoncel·lista Alban Gerhardt i la violinista Amandine Beyer.

Un dels canvis introduïts en aquesta edició, que té un pressupost de 150.00 euros, bona part dels quals aportats per l’Ajuntament del Vendrell, és formal. “Tindrà una durada més curta, però esperem que sigui més vibrant”, diu Pardo. En comptes de programar una quinzena de concerts al llarg d’un mes, n’hi haurà set en onze dies. El canvi permetrà lligar un discurs que singularitzi cada edició, la qual cosa farà que Meillat tingui la capacitat de consensuar el repertori amb els artistes. Així, aquest any, explica Meillat, el relat del festival gira al voltant “dels compositors preferits de Pau Casals” i la relació que el músic del Vendrell tenia amb ells.

Bons coneixedors de Casals

Per exemple, en l’actuació inaugural d’aquest dijous, Alban Gerhardt i el pianista Steven Osborne interpretaran obres de Bach, Rakhmàninov, Debussy i Xostakóvitx, i en el programa dels altres concerts hi haurà peces de Vivaldi, Schubert, Beethoven, Strauss, Mozart i Dvorák, entre d’altres. “Tots els músics que actuen al festival coneixen bé l’obra de Casals”, diu Meillat. Alguns fins i tot hi tenen connexions directes, com Jean-Bernard Pommier: “El seu pare, que era organista de la catedral de Besiers, va conèixer Casals i ell, quan encara era un nen, ja anava al Festival de Prada”, recorda el director artístic. Al Vendrell, el 22 de juliol, Pommier actuarà amb la Camerata XXI al servei de Mendelssohn, Mozart i Dvorák.

El segon concert d’aquesta edició, aquest divendres, serà el d’Amandine Beyer & Gli Incogniti, que interpretaran “tres obres mestres de Bach” que Casals admirava especialment: el Concert de Brandenburg núm. 5, el Concert per a violí BWV 1041 i la Suite per a orquestra núm. 2. Beyer completarà el programa amb dues peces de Vivaldi, un compositor que també estarà present el 19 de juliol en el recital d’orgue de Benjamin Alard, l’únic que no es farà a l’auditori sinó a l’església parroquial del Vendrell, i en què l’organista de Rouen mostrarà la connexió entre Vivaldi i Bach. Anant més enllà del Barroc, el violinista Renaud Capuçon i el pianista Guillaume Bellom treballaran la plenitud del violí romàntic a partir de Beethoven, Schubert i Richard Strauss el 16 de juliol. Segons Pardo, Renaud Capuçon, deixeble d’Isaac Stern, està “content de poder complir la promesa que li va fer el seu mestre de tocar al Vendrell i homenatjar Pau Casals, de qui Stern tant li havia parlat”.

També el pianista nord-americà Richard Goode té un lligam amb Casals, de quan anava als festivals de Marlboro, a Vermont (EUA), als anys 60. Al Vendrell, el 20 de juliol, interpretarà un programa titulat Llum i ombra en Mozart i Beethoven, que també inclou obres de Janácek i Debussy.

Finalment, el 24 de juliol, es tancarà aquesta edició amb el concert del Quatuor Zaïde i el pianista Éric Le Sage, amb dos quartets de Haydn i Mozart, el cicle pianístic Escenes d’infants de Schumann i el Quintet per a piano i cordes de Franck. Serà un concert pensat per homenatjar els quartets de corda que van participar en els festivals de Prada i Puerto Rico, perquè tot en aquesta nova etapa respon al que Pardo descriu com “un canvi conceptual i estructural”.

I el 2018, la Primera Guerra Mundial

El nou director artístic del Festival Pau Casals, Bernard Meillat, assegura que la programació de l’any que ve serà “més ambiciosa”. Coincidint amb el centenari de la fi de la Primera Guerra Mundial, o si més no de la firma de l’armistici, Meillat ha pensat que el relat del festival sigui la relació de Casals i altres músics amb el conflicte bèl·lic. “El 7 de maig del 1916 Casals va fer un concert a Nova York, en què també va participar Fritz Kreisler al piano, per recaptar fons per als fills de Granados [mort en l’enfonsament d’un vaixell torpedinat per l’armada alemanya]”, recorda Meillat.

stats