Cultura07/08/2012

Neix el gènere literari 'mummy porn'

Laura Serra
i Laura Serra

Fa vint setmanes que 50 ombres d'en Grey és número 1 en el rànquing de vendes de The New York Times i els dos volums que tanquen la trilogia d'E.L. James ocupen la segona i tercera posició. En català i castellà (Rosa dels Vents / Grijalbo), passa exactament el mateix. Número 1 des de fa 8 setmanes. Es calcula que ha arribat a vendre 31 milions d'exemplars al món. Ha batut el rècord de ser la novel·la que més vendes ha assolit i més ràpid. A Anglaterra ha superat Harry Potter i El codi Da Vinci . Hi ha biblioteques de ciutats nord-americanes amb llistes d'espera de més de 2.000 persones.

La trilogia eròtica 50 ombres d'en Grey va néixer com un fanfiction de Crepuscle -un relat que partia dels personatges d'aquella saga-, però l'autora hi va treure els vampirs i hi va afegir sexe, en concret, una relació de dominació sadomasoquista entre un atractiu executiu amb un trauma infantil i una bonica llicenciada verge. Llavors E.L. James signava amb el pseudònim Snowqueen's Icedragon. Una petita editorial australiana va publicar la novel·la en e-book i el boca-orella va fer la resta. Ara a la pàgina web internacional Fanfiction.net ja hi ha 1.300 històries que versionen la novel·la de James.

Cargando
No hay anuncios

Com sol passar en aquests casos, la crítica no avala l'èxit, però a la indústria editorial no sembla que li importi. Fins i tot s'ha encunyat un nom per al nou gènere, el mummy porn (porno per a mares). Les editorials ja tenen noves bales a la recambra per fer diana entre el públic femení, que coincideix estadísticament amb el més lector. A Anglaterra, Bared to you de Sylvia Day, de la trilogia Crossfire, es ven com la successora de Grey, amb una mescla de romanticisme, sexe i abusos. Als Estats Units, l'aposta és Indiscretion de Charles Dubow, que es publicarà abans en espanyol que en anglès.

Però el fenomen no acaba als llibres. Segons Forbes, E.L. James -que s'amaga darrere les sigles per pudor davant dels seus fills- ha signat que l'agència Caroline Mickler li gestioni els drets de l'obra al món i la converteixin en una marca global. El marxandatge inclourà perfum, llenceria, joies, productes de bellesa i articles eròtics. De fet, ja hi ha algunes indústries que han begut del seu èxit: de la música als sex shops . Cada vegada que una dona llegeix 50 ombres d'en Grey el que segurament s'estimula és l'economia.