Neix una nova companyia de dansa arran d'una escissió del Ballet de Catalunya
L'origen és un conflicte laboral dels ballarins amb el director artístic, Elías Garcia
BarcelonaEl Ballet de Catalunya (BC), fundat el 2017 i resident al Centre Cultural Terrassa, podria estar en perill després de notificar-se un conflicte laboral que enfronta els ballarins amb la direcció. Després de l'última producció de 'La ballarina de Picasso', estrenada el 7 d'abril a Terrassa, els ballarins van enviar una carta a la direcció del teatre queixant-se d'un suposat maltractament de la direcció de la companyia. "Al Centre Cultural Terrassa ens trobem enmig d'un enfrontament produït a l'interior de la companyia i nosaltres volem treballar amb persones que tinguin un tarannà similar al que regna al Centre Cultural Terrassa, lluny de les polèmiques", afirma a l'ARA el seu director, Adrià Fornés.
Actualment, el centre manté un doble contracte amb el Ballet de Catalunya: d'una banda, amb una dotació econòmica mitjançant un conveni de col·laboració i, de l'altra, amb un arrendament de la sala, que acumula sis mesos d'impagaments. "Hem aportat molts diners a la companyia, i a canvi exigim diàleg i treballar conjuntament, i fins ara no ha sigut així", lamenta Fornés. "Estem molt tristos amb el que ha passat, però volem treballar amb una companyia alegre, amb ballarins que s'hi sentin a gust".
Per la seva banda, Elías Garcia, el director artístic del Ballet de Catalunya, considera que Marina Quera –una de les tres fundadores del ballet i directora adjunta– és una de les responsables de l'escissió i insisteix que el tema ara està en mans d'advocats. "Han marxat vuit ballarins, però la companyia continua perquè hi ha prou riquesa per tirar endavant el projecte: s'han quedat ballarins com Lorenzo Misuri i Yukari Mizu", va dir dimarts. "Aquest cap de setmana farem audicions per substituir els ballarins que han marxat". A part del conflicte intern que ha afectat la companyia, una de les seves estrelles, la ballarina italiana Rebecca Storani, ha marxat al Het National Ballet, on s'ha integrat al cos de ball. "Nosaltres la vam ajudar a fer el pas perquè ens agrada ajudar els nostres ballarins i que puguin tenir noves oportunitats", diu el director. "Tot plegat és una llàstima perquè en un any i mig havíem fet cinc produccions i després de 'La ballarina de Picasso' estàvem agafant molta envergadura i ja teníem un promotor per fer una gira per Espanya".
"No entenem a quins maltractaments fan referència els ballarins i ens agradaria que és fes pública la carta per poder-hi respondre", afegeix Leo Sorribes, el director general de la companyia. "En tot cas, una companyia de ballet necessita un líder exigent per tirar-la endavant, no es pot mantenir un tracte d'amistat amb els ballarins", opina. "M'agradaria saber qui ha sigut el cap de tot això perquè els ballarins han sigut manipulats".
Chase Johnsey lidera la creació del Ballet de Barcelona
Chase Johnsey lidera, al costat de Marina Quera –fins ara directora executiva i fundadora del Ballet de Catalunya– la creació d'una nova companyia de dansa que integren 11 dels ballarins sortints del BC (Julia Roca i Elisabeth Cohen, entre d'altres). El Ballet de Barcelona ha engegat una campanya de micromecenatge a GoFundMe amb l'objectiu de recollir 15.000 euros i poder posar en marxa la seva primera producció al Teatre Condal, que ja té data: del 14 al 16 de juny. La campanya, encara oberta, ha recaptat de moment 700 euros. N'assumeix la direcció artística Chase Johnsey, mà dreta de Remi Wortmeyer, precisament el coreògraf del HET National Ballet que va crear l'exitosa 'La ballarina de Picasso' i arran de la qual va esclatar tot el conflicte laboral. Chase Johnsey és un ballarí amb una llarga trajectòria a Les Ballets Trockadero de Montecarlo, primer artista el 2018 a l’English National Ballet, guardonat com a millor ballarí masculí als Premis Nacionals de Dansa del Regne Unit i nominat a la millor interpretació masculina en el paper de Paquita.
"Volem fer un nou projecte des d'un clima de comunicació i respecte –comentava dimarts Quera–, i personalment no m'he acabat d'entendre mai amb la direcció del BC". Actualment la jove companyia, que inclou un estol de dotze intèrprets d'arreu del món, té una seu provisional al centre L'Espona de Rubí. Aquí assagen el que serà el seu espectacle de debut, que compta amb una estrena del ballarí madrileny Antonio Carmena, solista del New York City Ballet, 'Together'. "Estem creant una companyia nova i estem molt il·lusionats amb el futur", explica Johnsey. "La nostra companyia serà molt diferent de la del Ballet de Catalunya, i volem mostrar al públic un tipus de dansa que potser no es coneix gaire, l'estil de Balanchine que Carmena coneix bé, i aquesta serà la nostra primera contribució".
No és la primera vegada que es crea una companyia de dansa amb el nom de Barcelona. El madrileny Ángel Corella, ballarí principal de l'American Ballet del 1996 fins al 2011, va convertir el seu Corella Ballet –i anteriorment Ballet Castilla y León– en el Barcelona Ballet el 2012. La companyia va aconseguir un petit ajut de la Diputació i el suport de l'Ajuntament de Barcelona, que no va tenir continuïtat. La companyia va presentar 'El llac dels cignes' al Gran Teatre del Liceu i diversos espectacles al Festival de Peralada. Finalment, però, es va dissoldre al cap de dos anys per manca de suport institucional.