"És surrealista tocar amb Gustavo Dudamel"
Uns 200 joves de nou països participen en un assaig obert amb el director d'orquestra veneçolà al Palau de la Música
BarcelonaMary Elizalde i Jarod Watler són dos dels violinistes més veterans de l'Orquestra Juvenil de Los Angeles (Yola), que està formada per infants i joves d'entre 5 i 18 anys. Júlia Bonet, de Cervera, estudia violoncel al Conservatori Superior de Música del Liceu. Tot i haver nascut a quilòmetres de distància, tots tres comparteixen la passió per la música des de petits. I aquest dilluns al matí també han compartit una experiència que recordaran durant anys: han tocat al Palau de la Música, a Barcelona, sota la batuta del director d'orquestra veneçolà Gustavo Dudamel. "És surrealista tocar amb Dudamel –diu Elizalde–. Som joves estudiants, però ell ens tracta com a adults a través de la música. Treballar amb ell ens empodera molt com a músics". "Tan bon punt surt a l'escenari, l'energia canvia immediatament", diu Watler. "Dudamel és un amor de persona; ho fa tot molt fàcil i aconsegueix que tothom se senti a gust", afegeix Bonet.
Dudamel ha vingut a Barcelona amb l'Orquestra Filharmònica de Los Angeles (LA Phil) i el Cor de Manos Blancas per presentar al Gran Teatre del Liceu l'òpera Fidelio, de Ludwig van Beethoven, que van estrenar el 16 de maig al Walt Disney Concert Hall de Los Angeles amb la participació del Cor de Cambra del Palau de la Música. I el dimarts 28 de maig, també amb la LA Phil, el director veneçolà dirigirà la Simfonia del Nou Món, d'Antonín Dvořák, al Palau. Però no podia marxar de la ciutat sense dedicar una estona als joves, les futures generacions de músics, amb un assaig obert que ha culminat un cap de setmana de treball intens a l'Esmuc. Durant dues hores uns 200 joves intèrprets vinguts dels Estats Units, el Regne Unit, Veneçuela, Espanya, Suècia, Grècia, Suïssa, Portugal i França s'han convertit en la Chords of Harmony, una orquestra multicultural disposada a encarnar els valors de Dudamel: drets humans, justícia i llibertat.
"Mestre, li estem agraïts perquè en poc temps hem crescut molt com a artistes", ha dit una de les joves intèrprets al principi de la sessió, en representació de tots els participants. Tot seguit, sense preàmbuls, Dudamel ha començat l'assaig amb l'obertura d'Egmont, de Beethoven. "Això sona molt malament", ha dit amb un to sorneguer després d'una primera passada de l'obra. El públic, ple d'estudiants de música d'arreu de Catalunya, ha rebut amb ovacions els comentaris irònics de Dudamel, que ha anat perfilant el so de l'orquestra amb indicacions contundents però sense aixecar la veu. "Repetim aquest passatge, però el farem per plaer, perquè sona bé", ha dit el director, barrejant l'anglès i el castellà.
Al final de l'assaig, alguns estudiants s'han aixecat, un per un, per llegir una sèrie de proclames col·lectives: "Ens esforcem pels reptes que hem deixat al planeta", "Volem que els drets humans es compleixin arreu del món", "Demanem pau i esperança", "Abracem la diferència". Tot seguit, Dudamel ha cedit la batuta a Rodolfo Barráez, que ha dirigit la fanfàrria Sonata pian' e forte, de Giovanni Gabrieli. La directora dels cors infantil i juvenil de Palau Vincles, Mariona Fernàndez, ha pujat a l'escenari per dirigir Diferent, d'Adrià Aguilera, una peça que reivindica que vinguem d'on vinguem "no som diferents".
Finalment Dudamel ha aparegut un altre cop per interpretar, ara ja sense parades, l'obertura d'Egmont i el moviment coral de la Simfonia núm. 9, de Beethoven. "Us prometo que no us interrompré", ha dit el director. El Cor de Manos Blancas, presidint l'escenari modernista, ha acompanyat la música amb una coreografia senzilla, construïda a partir del moviment dels guants blancs que duien posats. "Això no passa cada dia –deia l'Andrea, una de les integrants del cor de Palau Vincles, a la sortida de l'assaig–. Han sigut uns dies molt bonics".