Bizarrap no plora, Bizarrap factura
Una sessió triomfal del productor argentí tanca el Share Festival
BarcelonaQuan l'èxit de Quédate (o BZRP Music Sessions #52) va esclatar l'estiu passat i alguns festivals van trucar a la porta de Bizarrap, es van quedar sorpresos pel caixet que el productor argentí demanava per punxar una hora escassa (mig milió d'euros és la xifra que circula). Però després de veure'l tancar aquest dissabte el Share Festival al Fòrum de Barcelona, una cosa queda clara: el noi s'ho val. No s'ha vist en tot el recent Primavera Sound un concert o sessió que contagiés tanta eufòria i entusiasme com l'actuació al Share de Bizarrap, que s'ha revelat com un autèntic mestre en la gestió musical i emocional de públics multitudinaris.
Amb la indumentària habitual (roba ampla, gorra i ulleres de sol), l'argentí ha sortit a l'escenari puntual i ha començat a desgranar un mashup encadenat dels moments estel·lars del seu catàleg de BZRP Music Sessions, gravades amb destacades veus de la música urbana i llatina. Bizarrap se situa al darrere d'una taula de mescles, però, més que a mesclar, es dedica a fer bots i animar el públic amb crits d'entusiasme bàsics (“Amunt, Barcelona!”) i una naturalitat que és la seva millor arma (“Feia un any que no venia, l'últim cop va ser per fer la cançó de Shakira”).
No sembla que hi hagi espai per a la intervenció en directe sobre els temes, ni encara menys per a col·laboracions en viu amb els cantants originals; de fet, n'hi havia dos, Ptazeta i Morad, que havien actuat hores abans al Share, però tant el tema de l'una (BZRP Music Sessions #45) com el de l'altre (BZRP Music Sessions #47) han sonat a les primeres de canvi en versions remesclades i retallades. “Una salutació per al Morad. Germà, t'estimo”, ha cridat pel micro l'argentí per damunt de la cançó del raper de l'Hospitalet, que un parell d'hores abans havia interpretat el mateix tema en una versió més convencional i llarga que ha sonat cap al final d'un concert vibrant i sobrat de flow i actitud (també de cert populisme de barri).
Electrònica per a la generació TikTok
En una sessió de Bizarrap, tanmateix, les seves pròpies cançons són matèria primera per a la piconadora rítmica: el productor les trinxa, recrea i sacrifica en l'altar de la festa, creant un flux constant i imparable de melodies a mida per a la generació TikTok. De l'estripada de Residente a Balvin es queda només amb el moment “Això ho faig per divertir-me”; del tema amb Villano Antillano, amb uns versos i la tornada. El públic reconeix, celebra, balla i passa a la següent. I així van sonant col·laboracions amb Duki, Snow Tha Product, Nicki Nicole, Tiago PZK, Eladio Carrión, Dani Ribba o el Mamichula de Trueno. No és un concert ni ben bé una sessió, però sí una gran festassa sense dress code i un xou molt generós en estímuls per als fans. Bizarrap no plora, Bizarrap factura.
Els recursos que manega el productor no són revolucionaris, però els gestiona amb tremenda eficàcia: comprimir el so, apujar el tempo o el pitch, abaixar el volum perquè el públic acabi el vers... L'argentí és, sobretot, un gran lector de l'audiència i sap quan toca cedir el protagonisme a la cançó i deixar-la sonar més enllà del minut i mig habitual. Amb les BZRP Music Sessions de Shakira i Quevedo, el Fòrum es transforma en un karaoke gegant: el públic (molt jove) s'abraça, tothom salta i l'eufòria es desborda. “Aquesta cançó em va fer connectar amb la gent d'Espanya –ha dit abans de tocar Quédate, quasi emocionat–. Gràcies, Quevedo, t'estimo. Vam fer una cançó per a la història”. I al veure com la felicitat embarga més de 17.000 persones a l'escoltar-la i cantar-la –també en el concert de Quevedo en la primera jornada del festival–, resulta molt difícil portar-li la contrària. I espera, que encara n'hi ha més: “Aquest estiu arribaran més cançons, segur que us agradaran”. ¿Potser amb Bad Gyal, com s'està rumorejant? Veurem.