Obituari

Mor Rafael Moll, impulsor de l'Ona Laietana i històric productor de Sisa i Serrat

Va estar vinculat al naixement de la sala Zeleste i va produir els discos del Gato Pérez, la Dharma i 'Qualsevol nit pot sortir el sol'

BarcelonaSi queden alguns noms llegendaris de la música moderna a Barcelona, entre aquests hi ha d'aparèixer inevitablement els de la mítica sala Zeleste, el moviment Ona Laietana i músics com Sisa, Serrat, el Gato Pérez i la Companyia Elèctrica Dharma. Tots ells estan relligats per un nom, el del productor Rafael Moll, un dels primers programadors de la Zeleste, un dels pares d'Ona Laietana i també productor discogràfic d'un bon grapat d'aquells músics que, als anys 70, van representar un revulsiu en la música del moment i en català. El productor musical Rafael Moll ha mort a Barcelona a 72 anys, segons ha confirmat l'ARA.

Rafael Moll havia estudiat música i oboè i havia format part del grup La Troupe. Fins i tot havia entrat a Els Joglars d'Àlies Serrallonga, però poc després que Víctor Jou obrís la sala Zeleste de seguida en va ser el director musical i hi feien música en directe quatre dies a la setmana, tant músics instrumentistes com cantautors. L'any passat, quan va fer cinquanta anys de l'obertura de la sala, Moll recordava en una entrevista a l'Enderrock que entre els primers noms que hi va portar hi havia Pau Riba & Tupú, Toti Soler & Jordi Sabatés, Tete Montoliu i Al Tall. També va ser al darrere de la creació de l'Orquestra Plateria: el que havia de ser un concert de Cap d'Any el 1974 va ser tan especial que va tenir continuïtat.

Cargando
No hay anuncios

D'aquell moment d'efervescència política, en va sortir Ona Laietana, el so que marcaria una època, fins a finals dels 70. "Va ser una idea estupenda ajuntar músics joves, els peluts, amb músics professionals", deia Moll a Enderrock. Va ser el Gato Pérez, amb qui Moll faria diversos projectes musicals i discos com Atalaya i Romesco, qui va posar nom a aquell moviment que creixeria de bracet amb les ganes de llibertat post-Transició, que van irrompre a Zeleste i de seguida van acabar fent concerts per tot el país.

De l'èxit del disc Salsa catalana de l'Orquestra Mirasol, en va sortir la idea de crear una discogràfica des de Zeleste juntament amb Edigsa. En van sortir els discos primigenis de músics que després han fet història, com el Diumenge de la Dharma i el Qualsevol nit pot sortir el sol de Sisa. De fet, tot i que no hi apareix com a productor, aquell disc està dedicat a "R.M., músic somiatruites". "El que van fer Víctor Jou i Rafael Moll a Zeleste va ser molt important i va tenir ressò no només a Catalunya, sinó també a Espanya. Recordo que quan tocàvem fora ens deien que quina sort que teníem, que tant de bo tinguessin una sala com Zeleste a la seva ciutat", deia Joan Fortuny a l'ARA per celebrar els cinquanta anys de la Dharma.

Cargando
No hay anuncios

Ja fora de Zeleste (on tornaria a entrar, a la nova sala del Poblenou, a mitjans dels 80, pocs anys abans del tancament el 1987), Moll crea l'oficina de management la Cabra, per gestionar els músics que es van fer famosos a les seves mans i van acabar en grans discogràfiques i en gires per l'Estat: Sisa, Dharma, Plateria, Gato Pérez i Oriol Tramvia. Des de llavors va exercir de productor discogràfic d'artistes com Peret, Jordi Sabatés, Música Urbana, els primers discos d'El Último de la Fila i Albert Pla i un llarg etcètera. De Joan Manuel Serrat, en va ser el productor al principi dels anys 80, a Tal com raja i En tránsito, un disc més polític, que va suposar un canvi en la trajectòria del noi del Poble-sec.

Rafael Moll va treballar al Grupo Planeta i va estar vinculat a unes altres iniciatives, com l'Olimpíada Cultural, el festival Blues & Ritmes i el festival Trobadors i Joglars. I fins i tot el 2017 va fer una oferta econòmica per adquirir El Molino i convertir-lo en una mena de Zeleste 2, on es programaria música en directe cinc dies a la setmana. Ho portava a la sang.