Com sona la intel·ligència artificial aplicada a la música amb sentit i sensibilitat?
El músic Leïti experimenta amb l'eina d'IA desenvolupada per Ekho, un grup de recerca de la Universitat de Barcelona
BarcelonaCiència i art, universitats i festivals musicals, música i experimentació tecnològica són parelles de ball que surten a la pista més sovint del que ens pensem. I ara s'hi afegeix, com a ballarí estrella, la intel·ligència artificial, un dels protagonistes del Simposi Internacional en Paisatge Sonor, Música Avançada i Intel·ligència Artificial que organitza Ekho, l'equip d'investigació interdisciplinària i internacional creat a la Universitat de Barcelona. El simposi se celebra els dies 13 i 14 de juny a la Facultat de Geografia i Història i compta amb la col·laboració del Sónar. De fet, té una relació estreta amb el festival, perquè una de les propostes desenvolupades per Ekho s'estrenarà al Sónar durant el concert de Leïti, l'artista barceloní conegut pel doble vessant com a músic, amb una interessant trajectòria entre el trap, el R&B i l'afrobeat, i com a actor, amb papers destacats a sèries com Benvinguts a la família i Élite.
Trobant l'ADN de Leïti Sène és el títol de l'explicació teòrica del que després s'experimentarà en el concert: la intel·ligència artificial aplicada a la creació artística amb sentit, sensibilitat i responsabilitat social. Però no es tracta d'una eina centrada només en la reproducció i combinació més o menys enginyosa de patrons musicals, sinó en una eina molt més elaborada en què tenen un paper fonamental aspectes com l'entorn social i les arrels familiars de l'artista. El que fa la intel·ligència artificial en aquest cas és determinar una mena d'ADN sociocultural i espiritual de Leïti i a partir d'aquí compondre un tema d'uns vuit minuts, tal com explica Magda Polo, directora del projecte de recerca en què també participen Arlinda García, Ana Marjalizo, Isaac Álamo, Toni Costa, Laura Guarch, Oliver Gurney, Alex Herrero, Alicia Yelo i Antonio Pinta.
"Hem fet diverses entrevistes amb en Leïti, i estudis demogràfics, urbanístics i musicals", diu Polo. Per exemple, s'ha treballat amb aspectes relacionats amb la cultura del Senegal i la demografia de Dakar, lloc d'origen de la família de l'artista, i també amb la cultura catalana i la demografia de Barcelona. La intel·ligència artificial s'ha alimentat igualment del "lligam de Leïti amb el seu pare i amb el Senegal", així com de diferents paisatges sonors dels hàbitats familiars i de la sonoritat d'instruments africans com la kora i el djembé i de les bases electròniques de la música de Leïti. "Traduïm dades en conceptes", assegura Polo, que defensa que "l'aplicació té molt de potencial" i que "l'acadèmia ha d'acostar-se a la societat". Una manera d'acostar-s'hi és mitjançant l'art, i amb el Sónar com a còmplice atès que és el festival que té més experiència a l'hora de fer ballar a la mateixa pista música, ciència i futur.
Lluny de visions apocalíptiques que profetitzen que la intel·ligència matarà l'estrella de la música, el projecte d'Ekho pot obrir un camí d'interacció entre els artistes i una eina que, en aquest cas, també pot ser un instrument d'autoconeixement. El resultat, multidisciplinari de mena, es podrà comprovar al Sónar.