Del Vendrell al Carnegie Hall de Nova York
La Franz Schubert Filharmonia surt de gira amb obres de Pau Casals, Joaquín Rodrigo i Antonin Dvorák
Barcelona"El Carnegie Hall de Nova York és la sala de concerts més emblemàtica del món, on tothom de la música clàssica vol arribar algun dia", explica Tomàs Grau (Barcelona, 1979), el director titular i artístic de la Franz Schubert Filharmonia. L'orquestra tarragonina assolirà aquest repte el 10 d'octubre. Serà el penúltim concert d'una gira que començarà el 29 de setembre a l'Auditori Pau Casals del Vendrell i que després de passar per Terrassa, Barcelona, Madrid, Lleida, Tarragona i Vic farà el salt als Estats Units: a més de la sala principal del Carnegie Hall, també tocarà al Lisner Auditorium de Washington DC el 12 d'octubre.
Han calgut "dos anys i mig de feina de tot l'staff de l'orquestra". Primer, com recorda Grau, per passar "el procés de selecció del Carnegie Hall", i després per gestionar "els visats de feina, els trasllats i els hotels" de vuitanta persones i, esclar, per lligar el finançament. Compten amb la col·laboració, entre d'altres, de l'Institut Ramon Llull, la Diputació de Tarragona i els ajuntaments de Tarragona i el Vendrell. Tots els concerts de la gira de la Franz Schubert Filharmonia comparteixen el mateix programa. "La primera nota que sonarà serà la del flabiol de la sardana Sant Martí del Canigó, de Pau Casals, composta a l'exili de Prada de Conflent el 1943", diu Grau. Després interpretarà el Concierto de Aranjuez, de Joaquín Rodrigo, i la Simfonia del Nou Món, d'Antonin Dvorák. Són tres obres escrites fora de casa, perquè Dvorák la va compondre a Nova York el 1893, lluny de la Bohèmia natal, mentre dirigia el conservatori de la ciutat nord-americana, i Rodrigo a París el 1939.
Hi ha un altre fil que explica aquesta tria i que connecta el Vendrell, el Palau de la Música (on l'orquestra actuarà l'1 d'octubre) i el Carnegie Hall. "Pau Casals, que va morir fa 50 anys, va néixer al Vendrell, que és on l'orquestra està establerta artísticament –diu Grau–, i el Concierto de Aranjuez es va estrenar al Palau de la Música el 9 de novembre del 1940, en un programa que també incloïa la Simfonia del Nou Món, deDvorák, que es va estrenar el 1893 precisament al Carnegie Hall". I encara hi ha altres detalls comuns. L'obra de Rodrigo, "la composició de música espanyola més interpretada arreu", és coneguda pel paper solista de la guitarra, però, com diu Grau, també destaca per un "corn anglès molt icònic", un instrument fonamental a la Simfonia del Nou Mou, especialment al segon moviment.
Milos Karadaglic i Rafel Aguirre
Per al concert de Rodrigo, l'orquestra compta amb dos guitarristes. La part catalana i espanyola de la gira la farà el montenegrí Milos Karadaglic, i els dos concerts als Estats Units el malagueny Rafael Aguirre. "Amb el Milos és la primera vegada que col·laborem, i amb el Rafael la segona", diu Grau. Després d'aquesta gira, la Franz Schubert Filharmonia continuarà la temporada 2023-2024, que inclou també una temporada pròpia, la dotzena, al Palau de la Música. "Ara estem treballant en diverses gires per l'Àsia, i el següent objectiu serà Centreeuropa, el bressol de la música simfònica europea tal com la coneixem", explica. Abans, esclar, hi ha el debut al Carnegie Hall: "Tocar-hi et situa en una altra divisió d'orquestres".