BarcelonaEls pavellons firals i el Palau de Congressos de Montjuïc han sigut la seu de les activitats diürnes del Sónar des del 2013. Però el festival els haurà d'abandonar el 2026, quan comencin les obres de reforma de la Fira de Barcelona. "Som un festival mutant per naturalesa, ja hem mutat moltes vegades. Estem treballant amb la Fira i les institucions per reconfigurar el festival", ha explicat un dels directors del Sónar, Ricard Robles, aquest dimarts en la roda de premsa de presentació de l'edició del 2024. Segons Robles, hi ha "un 99%" de possibilitats que tota la programació del 2026 es faci al recinte firal Gran Via 2, a l'Hospitalet de Llobregat, seu del Sónar de Nit des del 2001. "Hem d'acabar d'aterrar el format, però el 2026 tindrem un nou Sónar", ha afegit Robles.
La primera fase de renovació dels espais firals de Montjuïc començarà el 2026, i la previsió és que totes les obres estiguin enllestides el 2029 per a la commemoració del centenari de l'Exposició Universal del 1929. Tanmateix, la direcció del Sónar encara no ha estudiat si el festival podria tornar a Montjuïc d'aquí cinc anys. Sobre el caràcter mutant del festival, només cal recordar les diferents seus que ha tingut des que va començar al CCCB el 1994: també ha passat per la Sala Apolo, el Poble Espanyol i el Pavelló de la Mar Bella, a més dels dos espais de la fira.
Un Sónar més "expansiu que mai"
L'anunci de la reconfiguració del festival s'ha produït al final de la tradicional roda de premsa de presentació del Sónar a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm, un dels principals patrocinadors de l'esdeveniment musical i de cultura digital. La 31a edició, que se celebrarà els dies 13, 14 i 15 de juny, serà un dels Sónars "més expansius, més grans i que més s'escamparan per la ciutat", diu Robles. Una de les novetats té a veure amb aquest "escampar-se" per Barcelona: The Cube, un espai immersiu a la Casa Batlló que s'estrenarà amb Music:response, un espectacle que combina música del duo britànic The Chemical Brothers i l'art digital de Smith & Lyall. Es podrà veure a l'edifici d'Antoni Gaudí del 24 de maig a finals de juliol. "La idea és traslladar la iconografia de The Chemical Brothers a un món immersiu de sis cares", diu un altre dels codirectors del festival, Enric Palau.
Pel que fa a la programació musical, que s'havia anunciat fa unes setmanes, el fil conductor lliga clàssics de l'univers electrònic com Air, Laurent Garnier, Richie Hawtin, Miss Kittin i Paul Kalkbrenner amb el que Palau anomena "microescenes de la música de ball". "Aquest equilibri entre els pioners i les microescenes dibuixa un mapa global hiperfragmentat que reflecteix la cultura popular del present", diu Robles. Noms com Soto Asa, La Goony Chonga, DJ Gigola, Tayhana i el Club Cringe són exemples de representants d'aquestes microescenes que passaran pel Sónar. I entre els uns i els altres, artistes com Charlotte de Witte, Vince Staples i la britànica Jessie Ware, autora d'un dels millors discos del 2023, That! Feels good!"És la diva discreta de la música disco", recorda Palau. Atenció també a propostes com el Reel-2-reel de Kerri Chandler: una sessió en què aquest "Stevie Wonder del house" punxarà només cintes de bobina oberta, tot un viatge a la prehistòria analògica.
Una de les peculiaritats del Sónar 2024 és la programació d'espectacles en què l'element coreogràfic és fonamental. Per exemple, les propostes del productor Lee Gamble amb la coreògrafa Candela Capitán, i el Hakke show, de Blackhaine i Gabber Eleganza, que s'endinsa en el ball de l'electrònica inclement que va fer furor als Països Baixos i Bèlgica (l'equivalent nord-europeu del so màkina). I el col·lectiu Asian Dope Boys faran una performance multidisciplinària però centrada en el ball, de sis hores.
Els recintes firals de Montjuïc i l'Hospitalet de Llobregat acolliran el gruix de la programació, però l'activitat també s'escamparà per l'OFFSónar del Poble Espanyol i el Pavelló Mies van der Rohe. A més a més, el Sónar ha coorganitzat amb la Universitat Pompeu Fabra la segona edició del +RAIN Film Festival, el festival de cinema generat amb intel·ligència artificial.
Sónar+D: qui té por de la intel·ligència artificial?
Generant pànic? és el títol de la conferència inaugural de la 12a edició del Sónar+D, l'extensió acadèmica, empresarial i filosòfica del Sónar. "La intel·ligència artificial (IA) travessa tota la programació. No hi ha manera d'esquivar la IA aquest any, i el que ve tampoc", diu Antònia Folguera, comissària del Sónar+D. De fet, la IA ha estat present al festival barceloní des de fa anys, i aquesta experiència els permet afrontar-la des de la pràctica artística, parlant-ne d'usos reals, de pors i de riscos. Tal com explica Folguera, hi haurà reflexions i performances sobre la IA generativa i el dret a la propietat individual (a càrrec de l'abogamer, advocada i gamer, Micaela Mantegna); aportacions dels escriptors Tim Maughan i Joanne McNeil des de la ficció i el pensament crític sobre "les parts fosques de la IA", com ara l'explotació dels treballadors que alimenten la IA. El programa del Sónar+D també estira altres fils habituals, com ara "l'imperatiu categòric del capitalisme de plataformes" i la relació de la tecnologia amb l'art.
10,5 milions de pressupost
El Sónar 2024 té un pressupost de 10,5 milions d'euros. La majoria dels ingressos provenen dels recursos propis (entrades, marxandatge...): 8 milions. Els patrocinadors aporten 1,57 milions. I les administracions públiques, 880.000 euros: 290.000 de l'Ajuntament de Barcelona, 250.000 de la Generalitat, 180.000 de la Unió Europea i 160.000 del ministeri de Cultura.
Pel que fa al preu de les entrades (incloses les despeses de gestió):
l'abonament global costa 245 euros
l'abonament de les tres jornades al Sónar de Dia, 154 euros
l'abonament de dues nits al Sónar de Nit, 159,50
les entrades de diàries al Sónar de Dia, 49,50 (dijous), 66 (divendres) i 66 (dissabte)
les entrades de nit al Sónar de Nit, 93,50 euros tant divendres com dissabte