La 'rave' còsmica de Maria Arnal porta el Sónar a l'èxtasi
El raper Morad triomfa al festival, que recupera múscul amb 122.000 espectadors en tres jornades
BarcelonaEl SonarHall és l'escenari dels grans moments de la història recent del Sónar, des d'Arca triturant els esquemes del públic al naixement de Rosalía com a superestrella. Des d'aquest dissabte, cal afegir-hi el concert de Maria Arnal i Marcel Bagés presentant Hiperutopia, l'espectacle únic que reinterpreta el seu disc Clamor amb una trentena de veus del Cor de Noies de l'Orfeó Català. L'espectacle prolonga i expandeix el que van fer fa uns mesos a la Sala Oval del MNAC convertint el concert en una celebració ritual de la vida i el cosmos. “Qui no creu en els miracles?”, ha preguntat Arnal al públic, però el miracle és ella, exultant i arravatada, ballant com una fera, arrossegant les noies del cor a una rave lluminosa i còsmica i portant el públic a l'èxtasi. Quina barbaritat.
A diferència del concert de dijous de les Tarta Relena, on la presència d'un cor de setze veus resultava a estones irrellevant, les coristes de l'Orfeó Català han aportat una dimensió escènica i musical que ha multiplicat l'efecte de les cançons de Clamor. Vestides de llarg i blanc, les cantants afegeixen textures i colors vocals a les cançons però també funcionen com a escenografia vivent de l'espectacle, movent-se, ballant i acompanyant Arnal en la seva dansa pagana i exultant. Però també capturen el recolliment religiós del Cant de la Sibil·la, en una versió especialment emocionant.
L'única pega que se li pot posar al concert és que potser es podria haver explicat millor la col·laboració virtual de l'artista Holly Herndon, que ha aparegut a la pantalla mentre Arnal utilitzava a Jaque un dels seus instruments, que transformen les veus. No hauria trencat la màgia del concert, perquè una de les coses que fan que el Sónar sigui un festival diferent és que aquí la música no només es toca i es balla, també s'explica. Ho havien fet a primera hora de la tarda Hainbach, Look Mum No Computer i Cuckoo en el seu espectacle Uncompressed, una iniciativa del portal Patreon que ha reunit aquests tres aventurers sonors per experimentar junts en una sessió d'improvisació electrònica que ha culminat en una xerrada informal en què han explicat curiositats sobre els instruments que utilitzaven o el procés que seguien per improvisar. L'esperit del Sónar+D fet concert.
Un altre moment de la jornada l'ha protagonitzat Morad, fenomen de masses del rap local que ha omplert de gom a gom l'escenari SonarPark. No calen explicacions sociològiques per explicar el seu èxit: Morad és una bèstia escènica, el seu drill té una pegada innegable i les seves cançons desprenen aquella honestedat brutal de qui no té res a perdre, amb històries sobre abusos policials, codis del barri o lleialtats familiars que tenen una ressonància universal. A més, va per feina i té una connexió brutal amb el públic. Comparat amb altres rapers que han passat pel Sónar aquests dies, com El Bobe o Juicy Bae, Morad està un o dos esglaons per sobre i no ha de passar gaire temps fins que salti al Sónar de Nit, on el de l'Hospitalet per fi tocarà a la seva ciutat.
Un retorn amb xifres de rècord
El balanç que fan els organitzadors del Sónar d'aquesta edició és molt positiu: “No hem notat l'aturada de dos anys; al contrari, ha sigut una edició recarregada i renovada, tant en la línia artística com en el públic”, ha explicat Enric Palau, un dels codirectors del festival. El canvi més destacat és la relació entre públic local i internacional: si el públic de Catalunya i la resta de l'Estat es movia en altres edicions entre el 45 i el 50 %, aquest any ha saltat a un 70% que el festival atribueix a “l'arrelament local del Sónar amb el seu públic i el talent dels artistes de casa”.
La previsió dels organitzadors a mitja tarda del dissabte era que acabin passant pel festival 122.000 persones, de les quals 43.000 del Sónar de Dia i 79.000 del Sónar de Nit. Seria la segona millor xifra global de la història del festival, només superada pels 126.000 espectadors del 2018. Divendres, la nit de C. Tangana, el Sónar de Nit va acollir 34.000 espectadors i va penjar per segona vegada en la seva història el cartell de sold out. Palau ha destacat l'arribada de públic molt jove que preguntava "on eren els autos de xoc perquè n'havien sentit a parlar", però també la fidelitat del públic que no va retornar l'entrada comprada el 2019. “Dijous vaig veure gent que, a l'arribar, s'ajupia i besava la gespa”, apuntava el també codirector Sergio Caballero.