El Primavera Sound 2023 perd públic britànic
El festival aplega 193.000 assistents, però la presència d'espectadors internacionals baixa al 52%
BarcelonaEl Primavera Sound ha prioritzat l'expansió internacional, sobretot a l'Amèrica Llatina, per damunt del creixement insaciable a Barcelona. Aquesta és una de les conclusions que ha transmès la direcció del festival en la roda de premsa celebrada aquest dissabte a la tarda, just a l'inici de la jornada que es preveia com la més multitudinària del 2023 per la presència com a cap de cartell de Rosalía, programada a les dues de la matinada. A més a més, que aquest any no tingués permís per utilitzar el parc de la Pau i la platja del Fòrum, a Sant Adrià de Besòs, ha reforçat aquest propòsit. La idea és mantenir un aforament que no malmeti l'experiència del festival; és a dir, més a prop dels 65.000 espectadors diaris que de la mitjana de 80.000 del 2022. Segons les dades facilitades pel festival, les tres jornades de pagament d'aquesta edició al Fòrum ha aplegat 193.000 assistents, per sota del 220.500 i els 240.000 dels dos caps de setmana de l'edició doble de l'any passat, però per sobre dels 176.000 del 2019.
Aquesta mitjana de 65.000 espectadors "és la xifra que estàvem buscant", ha explicat Alfonso Lanza, un dels directors del Primavera Sound. "Ha sortit millor que no esperàvem. Ha sigut una edició especialment còmoda, i el públic ha pogut tenir una experiència confortable", ha afegit. La comoditat, i per tant l'absència de grans cues i aglomeracions, l'ha generat la nova distribució de la zona central del parc del Fòrum, amb escenaris amb més capacitat, i sobretot l'ampliació de l'esplanada dels escenaris principals.
L'efecte de la Fórmula 1
Una de les novetats d'aquesta edició ha sigut una davallada del públic internacional, que ara representa el 52% del total, quan des del 2017 sempre estava per sobre del 55% (i el 2022 va arribar al 65%). "Hi ha hagut menys públic britànic, per l'increment del preu dels avions i dels hotels. Coincidir amb la Fórmula 1 ens ha fet molt de mal", ha dit Lanza referint-se al fet que aquest cap de setmana hi ha el Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1 al Circuit de Catalunya, a Montmeló. També és cert que el preu de l’abonament per al Primavera Sound ha passat dels 245 euros del 2022 als 335 d’enguany.
En qualsevol cas, el públic que ha triat música ha pogut gaudir aquest dissabte d’un bon grapat de concerts, a l’espera del gran final amb Rosalía (en el moment de tancar aquesta crònica, molta gent ja feia via cap a l’escenari Estrella Damm per tenir un bon lloc a les 2 h). A mitja tarda, el fundador de The Velvet Underground, John Cale, va ser rebut a l’Auditori del Fòrum amb l’ovació que es dedica a les llegendes. Cale va respondre amb una actuació amarada d’electricitat que va tenir un parell de moments especialment emocionats: l’homenatge a Nico, Moonstruck (Nico’s song), i la versió d’I’m waiting for the man, del primer disc de The Velvet Undergroud, amb què va tancar el concert.
Als escenaris Amazon Music i Ron Brugal el vespre va respirar rock de guitarres: My Morning Jacket van aprofitar un so espectacular i Julian Casablancas, que l’any passat va ser cap de cartell amb The Strokes, va defensar el projecte The Voidz, que pivota al voltant del seu carisma. Ben a prop, una gentada, sobretot italians, es concentrava davant de la cabina de Ràdio Primavera Sound, on entrevistaven Måneskin, que havien de tocar a l’Amazon Music després de mitjanit.
Carisma no en va faltar tampoc als escenaris de Mórdor. Sevdaliza, l’artista neerlandesa d’origen iranià, va muntar un engrescador xou de pop ballable en què va anunciar que està embarassada. I tot seguit la nord-americana St. Vincent va fer un dels millors concerts de la jornada, art-rock i bones cançons servides amb convicció i un agradable sentit de l’humor: “Tothom té una ciutat preferida, i jo m’he enamorat de Barcelona”, va dir abans de cantar... New York.
Incidències ben resoltes
Pel que fa al capítol d'incidències, la més aparatosa va ser l'incendi, divendres, d'un element de la producció del xou de Skrillez, que va ser sufocat ràpidament pel mateix festival i els Mossos. De fet, l'actuació va continuar després d'una aturada d'uns vint minuts. El mateix divendres, els Mossos d'Esquadra van detenir un home acusat de fer tocaments a una dona, una turista irlandesa. Els equips de seguretat del recinte van intervenir per retenir l'home fins que van arribar els agents, i la víctima va presentar denúncia poques hores després.
La pròxima edició del Primavera Sound a Barcelona serà del 31 de maig a l'1 de juny del 2024, en què també hi ha prevista una edició a Madrid, com aquest any. El pressupost conjunt del Primavera Sound barceloní i del madrileny és de 65 milions d'euros.
Les xifres d'assistència de les cinc últimes edicions del Primavera Sound (segons les dades facilitades pel festival)
2023
253.000 assistents totals: 193.000 a les tres jornades de pagament al parc del Fòrum, més 60.000 a les activitats del Primavera a la Ciutat de dilluns a diumenge, 20.000 dels quals a la jornada gratuïta al Fòrum de dimecres i 25.000 previstos per al Brunch Elektronic de diumenge.
- 54.000 (dijous)
- 68.000 (divendres)
- 70.000 (dissabte)
2022
502.700 assistents totals: 460.500 a les sis jornades de pagament al parc del Fòrum (220.500 del 2 al 4 de juny + 240.000 del 9 a l'11 de juny) i 40.200 als concerts del Primavera a la Ciutat.
- 66.000 (dijous 2)
- 74.000 (divendres 3)
- 80.500 (dissabte 4)
- 79.000 (dijous 9)
- 81.000 (divendres 10)
- 80.000 (dissabte 11)
2019
176.000 assistentes a les tres jornades de pagament al parc del Fòrum.
- 53.000 (dijous)
- 60.000 (divendres)
- 63.000 (dissabte)
2018
179.000 assistentes a les tres jornades de pagament al parc del Fòrum.
- 58.000 (dijous)
- 59.000 (divendres)
- 62.000 (dissabte)
2017
150.000 assistents a les tres jornades de pagament al parc del Fòrum.
- 50.000 (dijous)
- 50.000 (divendres)
- 50.000 (dissabte)