Música

Els festivals de música recuperen el públic prepandèmic

L’augment dels aforaments i l’increment de l’oferta fan que l’assistència sigui semblant a la del 2019

Públic al Festival Cruïlla 2022.
3 min

BarcelonaDesprés de dos anys d’inactivitat o d’aforaments reduïts, els festivals musicals han girat full de la pandèmia i han recuperat les xifres d’assistència del 2019. Tot i que la temporada primavera-estiu encara no ha acabat, ja es pot assegurar que el balanç és positiu, si més no pel que fa al nombre d’espectadors. Cada festival és un món, i no tots han tingut més públic que fa tres anys, però la majoria es mouen en xifres prepandèmiques, sempre segons les dades facilitades pels festivals.

Públic dels festivals catalans el 2019 i el 2022

celebrat en un únic cap de setmana

Primavera Sound

176.000

220.500 - 1r cap de setmana

240.000 - 2n cap de setmana

460.500

Sónar

celebrat excepcionalment al juliol

els dos caps de setmana

105.000

122.000

dates habituals al juny

Rock Fest

80.394 (quatre dies)

60.000 (tres dies)

Cruïlla

77.000

72.000

Jardins de Pedralbes

71.441

90.000

Cap Roig

Porta Ferrada

43.467

42.380

49.357

43.200

Arts d’Estiu

Barcelona Beach Festival

35.674

34.000

38.000

30.000

Vida Festival

Acampada Jove

32.500

27.000

30.000

11.000

Jardins de Terramar

Castell de Peralada

26.700

25.170

12.750

26.350

Canet Rock

Sons del Món

25.000

19.030

25.000

28.000

Ítaca

Festival de Torroella de Montgrí

18.084

11.977

17.241

11.670

Portalblau

Femap

Embassa’t

7.897

5.507

2.400

15.500

4.743

5.000

Públic dels festivals catalans

el 2019 i el 2022

celebrat en un únic cap de setmana

Primavera Sound

176.000

220.500 - 1r cap de setmana

240.000 - 2n cap de setmana

460.500

els dos caps de setmana

Sónar

celebrat excepcionalment al juliol

105.000

122.000

dates habituals al juny

Rock Fest

80.394 (quatre dies)

60.000 (tres dies)

Cruïlla

77.000

72.000

Jardins de Pedralbes

71.441

90.000

Cap Roig

43.467

43.200

Porta Ferrada

42.380

49.357

Arts d’Estiu

35.674

38.000

Barcelona Beach Festival

34.000

30.000

Vida Festival

32.500

30.000

Acampada Jove

Castell de Peralada

27.000

26.700

11.000

12.750

Canet Rock

Jardins de Terramar

25.170

25.000

26.350

25.000

Ítaca

Sons del Món

19.030

18.084

17.241

28.000

Festival de Torroella

de Montgrí

Portalblau

7.897

11.977

15.500

11.670

Embassa’t

Femap

2.400

5.507

5.000

4.743

Públic dels festivals catalans

el 2019 i el 2022

celebrat en un únic cap de setmana

Primavera Sound

176.000

220.500 - 1r cap de setmana

240.000 - 2n cap de setmana

460.500

els dos caps de setmana

Sónar

celebrat excepcionalment al juliol

105.000

122.000

dates habituals al juny

Rock Fest

80.394 (quatre dies)

60.000 (tres dies)

Cruïlla

77.000

72.000

Jardins de Pedralbes

71.441

90.000

Cap Roig

43.467

43.200

Porta Ferrada

42.380

49.357

Arts d’Estiu

35.674

38.000

Barcelona Beach Festival

34.000

30.000

Vida Festival

32.500

30.000

Acampada Jove

Castell de Peralada

27.000

26.700

11.000

12.750

Canet Rock

Jardins de Terramar

25.170

25.000

26.350

25.000

Ítaca

Sons del Món

19.030

18.084

17.241

28.000

Festival de Torroella

de Montgrí

Portalblau

7.897

11.977

15.500

11.670

Embassa’t

Femap

2.400

5.507

5.000

4.743

Per exemple, el Jardins de Terramar de Sitges ha aplegat 26.350 espectadors en 14 concerts, un miler més que el 2019 en 13 nits, i l’Arts d’Estiu de Pineda de Mar, 38.000 en 22 concerts, quan fa tres anys en van ser 35.674 en 21 actuacions. El Canet Rock ha continuat amb la tendència del 2019 d’exhaurir les 25.000 entrades. El de Cap Roig ha tingut 43.200 espectadors en 19 concerts, en la línia dels 43.467 en els 25 del 2019; en aquest cas, ha pujat el percentatge d’ocupació, del 86,7 al 93%. I el de la Porta Ferrada, que ha programat més concerts en un recinte de més capacitat, ha passat de 42.380 a 49.357 espectadors.

Les estratègies per recuperar el volum de públic han sigut diverses, com ara ampliar els aforaments i afegir-hi jornades. Cal tenir present també que hi ha festivals que han hagut de reprogramar concerts previstos per al 2020 i per als quals ja s’havien venut entrades. En aquest sentit, hi ha dos casos paradigmàtics. D'una banda, el Festival Jardins de Pedralbes, que ha celebrat una edició amb 34 concerts, mitja dotzena més que el 2019, per reprogramar alguns grups i artistes internacionals que no van poden actuar ni el 2020 ni el 2021 com ara Patti Smith, Madness, Ben Harper i Diana Krall, entre d’altres. I en setze concerts es va ampliar la capacitat de l’auditori de 2.400 a 3.300 espectadors. Tot plegat ha fet que el públic del Festival Jardins de Pedralbes passés de les 71.441 persones del 2019 (en 28 nits) a les 90.000 del 2022 (en 34 concerts).

L’altre exemple de creixement és molt més aclaparador. Quan la pandèmia va obligar a cancel·lar el Primavera Sound 2020, el festival pràcticament havia exhaurit les entrades. Tampoc va haver-hi el 2021 i, finalment, va tirar endavant una edició doble el 2022, amb bona part del cartell previst fa dos anys i una redistribució de l’espai que permetia augmentar-ne l’aforament. En números absoluts, el Primavera Sound ha aplegat 460.500 assistents (220.550 el primer cap de setmana i 240.000 el segon), quan en l’edició convencional del 2019 en va rebre 176.000.

En una altra escala, també és significatiu el salt de l’Embassa’t de Sabadell, que ha duplicat l’assistència (de 2.400 a 5.000) gràcies a un canvi de recinte, a programar més dies i invertir més en el cartell, que el 2022 ha tingut noms com Alizzz, Rodrigo Cuevas, Ladilla Rusa, Mishima i Tarta Relena. Un cas semblant és el del Portalblau de l’Escala: de 7.897 a 15.500 espectadors.

Pel que fa als altres festivals de gran format, han presentat xifres similars a les de fa tres anys, senyal que mantenen una estabilitat de fons i, sobretot, el suport del públic local. Al juny el Sónar va aplegar 122.000 assistents, 17.000 més que en l’edició del 2019, que excepcionalment es va celebrar al juliol, i 4.000 menys que el 2018. El Cruïlla no ha superat el rècord de 77.000 espectadors de fa tres anys, però n’ha aconseguit 72.000 aplegant a més nous públics amb un cartell amb estrelles llatinoamericanes com Juan Luis Guerra i Rubén Blades. El Rock Fest de Santa Coloma de Gramenet ha tingut 60.000 assistents en tres dies (80.304 el 2019 en quatre dies), la qual cosa confirma la fidelitat del públic del heavy metal, com també es va comprovar en el concert d’Iron Maiden a l’Estadi Olímpic. El Barcelona Beach Festival, que va estar a punt de no celebrar-se per problemes amb la tramitació de la llicència, va congregar prop de 30.000 persones a la platja del Fòrum, a Sant Adrià de Besòs.

Segons el director de Cruïlla, Jordi Herreruela, “el futur té a veure amb la sostenibilitat” i amb “reduir l’impacte” dels festivals tant en el veïnat com en l’entorn natural. El mateix Cruïlla ho ha fet al Fòrum programant dues jornades d’horari reduït. En altres casos s’ha optat per redimensionar la proposta. El Festival Castell de Peralada, buscant reforçar l’especialització, ha rebaixat el pressupost de 4,6 a 3,7 milions d’euros, ha programat menys dies (de 25 a 16) i ha reduït l’aforament de l’auditori (de 1.700 a 1.300). Resultat, dels 26.700 espectadors del 2019 als 12.750 del 2022. També ha tingut menys públic l’Acampada Jove per diverses raons, com ara el canvi d’ubicació (de Montblanc a Sant Sadurní d’Anoia).

stats