Els festivals de música recuperen el públic prepandèmic
L’augment dels aforaments i l’increment de l’oferta fan que l’assistència sigui semblant a la del 2019
BarcelonaDesprés de dos anys d’inactivitat o d’aforaments reduïts, els festivals musicals han girat full de la pandèmia i han recuperat les xifres d’assistència del 2019. Tot i que la temporada primavera-estiu encara no ha acabat, ja es pot assegurar que el balanç és positiu, si més no pel que fa al nombre d’espectadors. Cada festival és un món, i no tots han tingut més públic que fa tres anys, però la majoria es mouen en xifres prepandèmiques, sempre segons les dades facilitades pels festivals.
Per exemple, el Jardins de Terramar de Sitges ha aplegat 26.350 espectadors en 14 concerts, un miler més que el 2019 en 13 nits, i l’Arts d’Estiu de Pineda de Mar, 38.000 en 22 concerts, quan fa tres anys en van ser 35.674 en 21 actuacions. El Canet Rock ha continuat amb la tendència del 2019 d’exhaurir les 25.000 entrades. El de Cap Roig ha tingut 43.200 espectadors en 19 concerts, en la línia dels 43.467 en els 25 del 2019; en aquest cas, ha pujat el percentatge d’ocupació, del 86,7 al 93%. I el de la Porta Ferrada, que ha programat més concerts en un recinte de més capacitat, ha passat de 42.380 a 49.357 espectadors.
Les estratègies per recuperar el volum de públic han sigut diverses, com ara ampliar els aforaments i afegir-hi jornades. Cal tenir present també que hi ha festivals que han hagut de reprogramar concerts previstos per al 2020 i per als quals ja s’havien venut entrades. En aquest sentit, hi ha dos casos paradigmàtics. D'una banda, el Festival Jardins de Pedralbes, que ha celebrat una edició amb 34 concerts, mitja dotzena més que el 2019, per reprogramar alguns grups i artistes internacionals que no van poden actuar ni el 2020 ni el 2021 com ara Patti Smith, Madness, Ben Harper i Diana Krall, entre d’altres. I en setze concerts es va ampliar la capacitat de l’auditori de 2.400 a 3.300 espectadors. Tot plegat ha fet que el públic del Festival Jardins de Pedralbes passés de les 71.441 persones del 2019 (en 28 nits) a les 90.000 del 2022 (en 34 concerts).
L’altre exemple de creixement és molt més aclaparador. Quan la pandèmia va obligar a cancel·lar el Primavera Sound 2020, el festival pràcticament havia exhaurit les entrades. Tampoc va haver-hi el 2021 i, finalment, va tirar endavant una edició doble el 2022, amb bona part del cartell previst fa dos anys i una redistribució de l’espai que permetia augmentar-ne l’aforament. En números absoluts, el Primavera Sound ha aplegat 460.500 assistents (220.550 el primer cap de setmana i 240.000 el segon), quan en l’edició convencional del 2019 en va rebre 176.000.
En una altra escala, també és significatiu el salt de l’Embassa’t de Sabadell, que ha duplicat l’assistència (de 2.400 a 5.000) gràcies a un canvi de recinte, a programar més dies i invertir més en el cartell, que el 2022 ha tingut noms com Alizzz, Rodrigo Cuevas, Ladilla Rusa, Mishima i Tarta Relena. Un cas semblant és el del Portalblau de l’Escala: de 7.897 a 15.500 espectadors.
Pel que fa als altres festivals de gran format, han presentat xifres similars a les de fa tres anys, senyal que mantenen una estabilitat de fons i, sobretot, el suport del públic local. Al juny el Sónar va aplegar 122.000 assistents, 17.000 més que en l’edició del 2019, que excepcionalment es va celebrar al juliol, i 4.000 menys que el 2018. El Cruïlla no ha superat el rècord de 77.000 espectadors de fa tres anys, però n’ha aconseguit 72.000 aplegant a més nous públics amb un cartell amb estrelles llatinoamericanes com Juan Luis Guerra i Rubén Blades. El Rock Fest de Santa Coloma de Gramenet ha tingut 60.000 assistents en tres dies (80.304 el 2019 en quatre dies), la qual cosa confirma la fidelitat del públic del heavy metal, com també es va comprovar en el concert d’Iron Maiden a l’Estadi Olímpic. El Barcelona Beach Festival, que va estar a punt de no celebrar-se per problemes amb la tramitació de la llicència, va congregar prop de 30.000 persones a la platja del Fòrum, a Sant Adrià de Besòs.
Segons el director de Cruïlla, Jordi Herreruela, “el futur té a veure amb la sostenibilitat” i amb “reduir l’impacte” dels festivals tant en el veïnat com en l’entorn natural. El mateix Cruïlla ho ha fet al Fòrum programant dues jornades d’horari reduït. En altres casos s’ha optat per redimensionar la proposta. El Festival Castell de Peralada, buscant reforçar l’especialització, ha rebaixat el pressupost de 4,6 a 3,7 milions d’euros, ha programat menys dies (de 25 a 16) i ha reduït l’aforament de l’auditori (de 1.700 a 1.300). Resultat, dels 26.700 espectadors del 2019 als 12.750 del 2022. També ha tingut menys públic l’Acampada Jove per diverses raons, com ara el canvi d’ubicació (de Montblanc a Sant Sadurní d’Anoia).