"Som una eina imprescindible de la cultura musical catalana"
El cicle Curtcircuit anuncia la programació del 2024 i reclama una "estratègia cultural" per a les sales de concerts
BarcelonaCurtcircuit, el cicle anual de concerts en sales impulsat per l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), ha presentat aquest dimecres a la sala Sidecar la programació de la seva 12a edició, que tindrà, com sempre, dues temporades: la primera arrencarà el 24 de febrer amb un concert de Ladilla Rusa i Futurachicapop a Razzmatazz i es tancarà el 18 de maig; la segona, a partir del setembre, comptarà amb artistes com Triquell i Ferran Palau, que estrena nou disc. A més, hi actuaran La Ludwig Band, Ketekalles, Núria Graham, Amor Líquido i Voodoo Sound System, entre d’altres.
Carmen Zapata, gerent de l’ASACC i directora del Curtcircuit, ha animat les administracions a apostar pel seu programa. “Tenim molts grups esperant, però no hi ha més pressupost ni sales, som un projecte petit amb recursos limitats –assegura–. Hem de conviure amb els festivals, no crec que estiguem en posició de revertir-ho, però s’ha de buscar una via perquè les sales de música no morin i puguin continuar programant”.
Pèrdua de suports
L’organització ha perdut aquest any el suport de la Fundació SGAE i encara espera la confirmació del patrocini de la Damm. “Hi ha una indústria a dues velocitats, la frenètica dels festivals i la nostra, i trobo a faltar la mirada a les sales petites”, diu la gerent, i afegeix que “cal una estratègia cultural per poder cobrir les despeses de les sales petites". Si el Curtcircuit del 2024 existeix és per la militància i l'esforç dels organitzadors: “Estem una mica boges perquè no hem rebut més ajudes, però ho hem de fer perquè som una eina imprescindible de la cultura musical catalana”.
Zapata remarca que l’edició del 2023 va tenir una "venda d’entrades important" amb artistes com Els Catarres i Julieta, que després de ser contractada va tenir un "creixement" de repercussió molt important. "Si haguéssim parlat amb ella tres mesos després, no hauríem pogut fer un sold out a l’Apolo”, diu la gerent. Seguint les petjades i l’ambició de l’edició del 2023, que va ser el millor any en nombre de concerts (49) i va disposar d’un pressupost de 190.000 euros, enguany el Curtcircuit surt de gira i, a més de programar concerts en 15 localitats catalanes, també en farà al País Valencià, el País Basc i les Balears.
Curtcircuit va néixer l'any 2013 per donar resposta a les necessitats de l'escena musical catalana, sobretot de les sales de concerts de petit i mitjà aforament; també de les bandes emergents i els grups consolidats que han deixat d'actuar a les sales on van començar. Amb més de 506 concerts en 11 edicions i la participació de 436 artistes, pels concerts de Curtcircuit han passat gairebé 95.000 espectadors en més de 60 sales catalanes.