El Concert d'Any Nou inaugura el 2023 a Viena: "La vida sense música és un error"
L'austríac Franz Welser-Möst ha dirigit per tercera vegada la tradicional vetllada a la Sala Daurada del Musikverein
BarcelonaEncara no és una tradició centenària, perquè va començar el 1939, però sí que és un esdeveniment amb tot el pes de la tradició a sobre. Fidel a la cita, la Filharmònica de Viena ha ofert aquest diumenge el Concert d'Any Nou a la Sala Daurada del Musikverein de la capital austríaca, que ha recuperat l'aforament complet prepandèmic: el 2021 es va fer sense públic i el 2022 amb només el 50%. L'orquestra l'ha dirigit el també austríac Franz Welser-Möst, que ja ho havia fet el 2011 i el 2013. "La vida sense música és un error. Bon any!", ha dit el director al final del concert, just abans del tradicional bis amb El Danubi blau i la Marxa Radetzky.
Titular de l'Orquestra de Cleveland i amb 25 anys de relació amb la Filharmònica vienesa, Welser-Möst ha obert el concert amb la polca ràpida Wer tanzt mit? (Qui balla amb mi?), d'Eduard Strauss. Com cada any, la gran paradoxa del Concert d'Any Nou és que s'interpreten valsos i polques però a la sala ningú pot ballar perquè tothom està assegut. Els germans Strauss han sigut un cop més els protagonistes d'un programa amb moltes novetats i aquesta vegada amb més presència d'obres de Josef (8) que de Johann fill i Eduard; de Johann pare, esclar, ha sonat la Marxa Radetzky, amb el públic picant de mans i mirant de trencar l'encarcarament exigit per la tradició. Walser-Möst va explicar fa uns dies que havia aprofitat el confinament per estudiar moltes composicions dels Strauss que no s'havien tocat mai l'1 de gener, i ha volgut incorporar-ne algunes.
De fet, ha sigut el Concert d'Any Nou amb més obres de Josef de la història, inclosa la fantasia orquestral Allegro fantastique, que va escriure el 1862 a Pavlovsk, a la residència del tsar de l'Imperi Rus Alexandre II. També n'ha recuperat Aquarellen, una composició que havia sigut fixa entre 1946 i 2002.
Sempre dins del context històric de l'Imperi Austrohongarès, Welser-Möst ha inclòs també obres de Carl Michael Ziehrer (el vals In lauschiger Nacht), Franz von Suppé (l'obertura de l'opereta d'inspiració espanyola Isabella) i Joseph Hellmesberger fill (dos fragments de ballet).
Al marge del repertori, sens dubte la novetat més destacada ha sigut la presència per primera vegada de les Nenes Cantaires de Viena, versió femenina creada el 2004 del cor masculí fundat el 1498. Nenes i nens han participat en dues peces de Josef: la polca francesa Heiterer Muth i la polca ràpida For ever. Feia set anys que els Nens Cantaires no cantaven al Concert d'Any Nou.
I quan una dona dirigint el concert?
En 84 edicions, el Concert d'Any Nou de Viena l'han dirigit 18 homes. Daniel Froschauer, president de la Filharmònica vienesa, va dir dissabte que el dirigirà una dona "quan arribi el moment". No serà l'any que ve, perquè aquest diumenge s'ha comunicat que el director del concert del 2024 serà l'alemany Christian Thielemann, que ja ho va fer el 2019.
Segons Froschauer, cal tenir molta experiència prèvia amb la Filharmònica de Viena per poder dirigir el Concert d'Any Nou. "Cal que sigui un artista consagrat quan es faci càrrec d'aquest recital tan cèlebre i tradicional, i amb molta experiència amb la nostra orquestra. Quan ja tenim una relació d'uns deu anys és quan normalment els convidem al concert", va afegir.
La primera dona que va dirigir la Filharmònica de Viena va ser Anna Manson el 1994. Fins al 1997 l'orquestra no va tenir cap dona com a membre de ple dret.