La Balthasar Neumann i el Palau, una col·laboració més enllà de la música
El conjunt alemany d'orquestra i cor actua amb l’Orfeó Català a Barcelona i després a Hamburg
BarcelonaPer al conjunt de cor i orquestra alemany Balthasar Neumann hi ha un abans i un després de la pandèmia. Des d’aleshores, conceben les gires "des de la sostenibilitat i amb una clara intenció de generar un impacte social positiu", explica la seva directora general, Christina Schonk. Des del confinament, la Balthasar Neumann va repensar la seva manera de relacionar-se amb els concerts i ara només fan una gira a l’any i cada actuació la plantegen com una residència artística en la ciutat que els acull. A Barcelona, on actuen el 13 i el 14 de febrer al Palau de la Música, van arribar el 6 de febrer i l’endemà ja van fer tres concerts de cambra per a pacients oncològics a la Fundació Kālida de l'Hospital de Sant Pau. En el seu programa també hi ha un taller amb el Cor Infantil i el Cor Juvenil de Palau Vincles, adreçat a joves en situació de vulnerabilitat, i dos assajos oberts per a abonats i socis del Palau.
"Moltes formacions arriben a una ciutat, toquen a la nit i marxen, però això no és estar en una ciutat – argumenta Schonk–. Nosaltres volem conèixer les persones que hi viuen i la seva cultura. És important per als músics, i per a la música". Així també ho pensa Carles Cristòbal, el fagotista català de la Balthasar Neumann: "Les gires són com gimcanes: de l’aeroport a l’hotel, de l’hotel a l’auditori... Impregnar-te de la cultura d’una ciutat com Barcelona deixa una empremta en el músic". I per a Joan Oller, director general del Palau de la Música, "el que fa la Balthasar Neumann no és l’excepció, sinó una tendència que ha arribat per quedar-se entre les grans orquestres i anirà creixent en els pròxims anys".
La gran cita internacional de l’Orfeó
Sota la direcció de Thomas Hengelbrock, el director i fundador de l'orquestra, la Balthasar Neumann actuarà al Palau de la Música, per primer cop amb l’Orfeó Català: el dia 13 interpretaran Un rèquiem alemany de J. Brahms i el 14 la Simfonia núm. 2 de F. Mendelssohm, Lobgesang. I aquests dos concerts es repetiran a Hamburg el 17 de febrer (a la Laeiszhalle) i el 18 de febrer (a l’Elbphilharmonie) en el que serà la gira internacional més important de la temporada per a l’Orfeó Català, que durant l'última dècada ha actuat en una quarantena de sales d’arreu del món. Oller qualifica els concerts de l’Orfeó a Hamburg com "un repte artístic excepcional".
Als concerts de Barcelona i Hamburg, una cinquantena de veus de l’Orfeó es barrejaran amb l’altra cinquantena del cor de la Balthasar Neumann, intercalats de dos en dos perquè s’escoltin entre ells i així harmonitzar la sonoritat de la llengua germànica. En qualsevol cas, la filosofia del conjunt germànic no és assolir l’homogeneïtat, sinó celebrar les diferències. "Ens agrada barrejar-nos amb les altres cultures perquè nosaltres també som una barreja de cultures –explica Christina Schonk–. Som el cor més car d’Europa, perquè tothom viu a llocs diferents. Només en viatges i hotels ens gastem 800.000 euros cada any, és una gran part del pressupost. Però les nostres diferències ens fan més grans. Amb la Balthasar Neumann el so mai serà perfecte, però sempre serà interessant".