Música
Cultura Música 04/05/2022

L’Auditori 2022-2023: una temporada amb 460 concerts

Ludovic Morlot s’estrenarà com a director titular de l’OBC

3 min
Ludovic Morlot, nou director de l'OBC, a L'Auditori de Barcelona.

BarcelonaMort o retorn és el lema que servirà de fil conductor de la temporada 2022-2023 de L'Auditori de Barcelona, la primera amb Ludovic Morlot com a director titular de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC). "Un viatge que va començar amb la Creació (2020-2021) i va seguir amb Amor i odi (2021-2022) acabarà amb aquest últim episodi, que situarà l'oient en l’inevitable final, tot explorant diferents aproximacions a la mort", tal com explica el director de L'Auditori, Robert Brufau. Com a exemples d'aquesta exploració menciona els Kindertotenlieder de Mahler, el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen, el Cant del destí de Brahms, les Quatre últimes cançons de Richard Strauss o els rèquiems de Tomás Luis de Victoria, Cristobal de Morales, Francisco Guerrero i Mozart.

En la inabastable programació de les diferents sales de L'Auditori –460 concerts–destaquen els concerts i les activitats que s'organitzaran per commemorar el centenari de la mort del compositor Felip Pedrell (Tortosa, 1841 - Barcelona, 1922), mestre d’Isaac Albéniz, Enric Granados, Cristòfor Taltabull, Joaquín Turina, Manuel de Falla i Robert Gerhard, entre d'altres; és a dir, una figura indispensable per entendre la música de finals del segle XIX i les primeres dècades del XX. L'Auditori recupera l'obra de Pedrell I trionfi (1880), que serà interpretada per l'OBC tant a Barcelona com en una gira pel país. La commemoració inclourà un enregistrament simfònic dirigit per Morlot dedicat a l'obra de Pedrell i una exposició monogràfica al Museu de la Música de Barcelona.

La temporada 2022-2023 començarà al setembre amb la segona edició de la Biennal de Quartets de Barcelona, cocomissariada amb el Quartet Casals, i en què participaran una onzena de quartets, alguns de tan referencials com l'Ebène, el Jerusalem i el Belcea. La biennal també servirà per estrenar obres d’Octavi Rumbau, Núria Giménez-Comas, Daniel Apodaka i Joan Arnau Pàmies. En el conjunt de la temporada de L'Auditori hi haurà una cinquantena d'estrenes, de les quals 23 seran estrenes mundials, i quaranta projectes patrimonials, alguns dels quals els protagonitzarà la Banda Municipal dirigida per José R. Pascual-Vilaplana i estaran relacionats amb el 150è aniversari del naixement de Joan Lamote de Grignon i el centenari de Manuel Oltra. Entre les entrenes, n'hi haurà de compositors com Albert Guinovart, Raquel García-Tomás, Ferran Fages, Josep Sanz i Bert Appermont.

Els compositors convidats de la temporada seran la russa Sofia Gubaidúlina, una autora fonamental del misticisme musical, i el danès Hans Abrahamsen, de qui s'estrenarà aquí el Concert per a trompa i orquestra (2019). Tots dos, presents de manera transversal a L'Auditori, formaran part dels repertoris de la nova etapa de l'OBC amb Ludovic Morlot com a director titular en substitució de Kazushi Ono. "És un gran privilegi estar aquí", ha dit Morlot aquest dimecres a la presentació de la temporada a L'Auditori.

Entre els programes simfònics que interpretarà l'orquestra destaquen obres com la Quarta i la Cinquena de Mahler, la Quarta de Nielsen, la Simfonia dels salms de Stravinski, la Inacabada de Schubert, La bruixa del migdia de Dvorak, L'illa dels morts de Rakhmàninov, L’Ascensió de Messiaen, Mort i transfiguració de Strauss i Threnody for the victims of Hiroshima de Penderecki, entre d'altres. L'OBC tindrà com a principal directora convidada la polonesa Marta Gardolińska, i el violoncel·lista i director Nicolas Altstaed en serà l'artista convidat. Morlot dirigirà una desena de programes, i Gardolińska tres. Entre els solistes que actuaran amb l'OBC hi ha la mezzosoprano Sarah Connolly, el violoncel·lista Narek Hakhnazaryan, el clarinetista Andreas Ottensamer, la violinista Sara Ferrández, el flautista Emmanuel Pahud, el tenor Jorge Navarro Colorado i les sopranos Heidi Melton, Marta Mathéu i Serena Sáenz, entre d'altres.

L'Auditori també reactivarà projectes que van quedar ajornats a causa de la pandèmia, com ara l’intercanvi amb l’Orquestra Nacional d’Espanya dirigida per David Afkham, que serà a L’Auditori de Barcelona mentre l’OBC serà a l’Auditorio Nacional de Madrid. També es recuperarà l’estrena nacional i encàrrec de L’Auditori de l’òpera Prisoner of the State de David Lang, basada en el Fidelio de Beethoven, que es podrà veure al Festival Grec. I, al cicle Sampler Sèries, la repesca de l’obra Llum de Ramon Humet que estrenarà el Latvian Radio Choir.

La temporada 2022-2023 ofereix igualment prou atractius en les programacions del Festival Mozart Nits d'Estiu, en les de música antiga a càrrec de Jordi Savall, que recupera el cicle propi El So Original (amb projectes especials sobre Schubert i Charpentier), i l'Ensemble O Vos Omnes (cor resident de L'Auditori) i al Festival Llums d'Antiga, en la de les Sampler Sèries (amb noms com Enno Poppe, Maryanne Amacher i Éliane Radigue) i en la del cicle Escenes (Constanza Brncic, Aurora Bauzà i Pere Jou, i Los Sara Fontán i Sònia Gómez). Una de les novetats serà Trànsits, un cicle organitzat amb el Museu de la Música de Barcelona i l’Oficina d’Afers Religiosos de l’Ajuntament de Barcelona i que oferirà un recorregut per sis ritus religiosos de diferents comunitats de la ciutat, del gòspel nigerià a la música jueva.

stats