Música i text al TNC sobre la violència contra els refugiats
La companyia sud-africana Isango Ensemble porta a Barcelona l'espectacle 'A man of good hope'
BarcelonaIsango Ensemble és una companyia sud-africana que treballa amb joves intèrprets en risc d'exclusió social. Els seus espectacles combinen el ritme i la música del país amb històries sobre els problemes dels més desafavorits. Han actuat als Estats Units, a Austràlia, al Japó i a gran part d'Europa, i aquest dijous s'estrenen a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). Serà la primera vegada que actuen a l'estat espanyol. "Els últims vint anys hem voltat per tot el món, però encara no havíem actuat a Espanya. Per a nosaltres és tota una estrena", diu el seu director, Mark Dornford-May.
La companyia representarà fins diumenge A man of good hope, un espectacle sobre els prejudicis al voltant dels refugiats. "Avui dia estem vivint dues grans crisis humanitàries: la del canvi climàtic i la migratòria. Hem de fer-hi front i buscar solucions de manera global, com un col·lectiu", afirma Dornford-May. A l'escenari hi haurà 22 intèrprets, entre els quals un noi de 12 anys que interpreta el protagonista, l'Asad. "És un jove nascut en una zona de guerra de Somàlia. Quan perd els seus pares, viatja fins a Sud-àfrica perquè creu que és la terra promesa", explica el director. L'espectacle es basa en experiències reals dels intèrprets.
Una obra d'esperança, humor i vida
A través de la història de l'Asad, la companyia retrata la violència xenòfoba que pateixen els migrants a Sud-àfrica. "És una onada terrorífica de gent que creu que els refugiats els estan prenent alguna cosa. Es pensen que tindran menys feina, menys menjar, menys oportunitats per als seus fills. Els refugiats són el focus de la violència", diu Dornford-May. La forta càrrega social de l'obra, però, no la fa un espectacle tràgic. "Té esperança, humor i vida. No volem que el nostre públic se senti sermonejat, sinó que estigui entretingut, volem transmetre-li alegria i força", assenyala una de les directores musicals de l'obra, Paulina Malefane.
Per aconseguir-ho, gran part del pes d'A man of good hope recau en la música. "Les cançons porten la narrativa. Fins i tot quan hi ha text pur, per sota la música se segueix sentint, i si no hi ha tonades interpretem el so de la pluja o del foc. En molt pocs moments hi ha text en silenci a l'escenari", diu Malefane. Els intèrprets de la companyia han estat escollits a través d'un procés de càsting obert a tothom. "A Sud-àfrica costa molt trobar feina, sobretot si no tens estudis. Vam fer una crida a tothom que sabés cantar, moure's i interpretar, no calia haver passat per escoles de teatre –afirma la directora musical–. Som una companyia formada per persones amb talent".