FOTOGRAFIA
Cultura10/05/2013

Mor Pere Formiguera, el fotògraf intimista

És l'autor de sèries com 'Ulls clucs' i 'Fauna', realitzada amb Joan Fontcuberta i exposada al MoMA

A.r.t.
i A.r.t.

Barcelona.La fotografia catalana va perdre ahir un dels grans noms i un dels autors més estimats. Pere Formiguera, l'autor de treballs tan emblemàtics com Cronos , Ulls clucs i Fauna , realitzada amb Joan Fontcuberta, va morir a Barcelona als 61 anys víctima d'un càncer. "Era una persona molt pacient, molt càlida i molt pròxima. Per fer Cronos va fer una convocatòria per retratar 30 persones pròximes cada mes, tret de l'agost, durant deu anys, i molt pocs li van fallar. Això diu molt d'ell", va dir el fotògraf Manel Úbeda, que també va començar a treballar als anys 70. "Des del principi va ser un gran experimentador. Va formar part de la generació que es va aglutinar al voltant de la galeria Spectrum, que va actuar com a catalitzador i que va jugar un paper molt important en la internacionalització de la fotografia catalana", va explicar David Balsells, el conservador de fotografia del MNAC i un dels bons amics de l'artista.

L'última gran exposició del seu treball, Pere Formiguera. Revisions 1974-2006 , es va poder veure a l'Espai Cultural Caja Madrid. A més de fotògraf, Formiguera, que es va llicenciar en història de l'art per la Universitat Autònoma i va ser assessor de la Fundació Joan Miró i del MNAC, va exercir de teòric, comissari i novel·lista. "De la seva obra sobretot en destacaria els retrats -afegeix Úbeda-. En aquest sentit era molt particular, difícilment retratava algú que no conegués". " Cronos és un treball extraordinari. Hem compartit l'obsessió pel pas del temps. Mentre que jo l'he representat amb flors i fruites, ell ho va fer amb persones pròximes", diu el fotògraf Toni Catany, que es va integrar en el grup Alabern, format per Pere Formiguera, Fontcuberta, Manel Esclusa i Rafael Navarro en l'etapa final del col·lectiu. "Va ser un fotògraf introspectiu. La gran cultura que tenia va fer que ni hagués de sortir gaire de l'estudi", afegeix Balsells. "Té una dimensió molt àmplia, va donar categoria d'art a la fotografia. Buscava constantment, em deia que no li interessava fer una bona fotografia perquè ja la sabia fer", recorda Fidel Balaguer, el seu galerista des del 2005. "Acabava d'obrir la galeria i vaig descobrir la fotografia catalana contemporània gràcies a ell", conclou Balaguer.